Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@Dejan195,
+ monteringssats dok. Men Trodo.se med vanliga Febi/Bosch/Brembo skivor och brembo x-tra belägg är väl ett bra tips annars. Men då måste du vara säker på alla artikelnummer och storlekar.
Men du sparar säkert en 500ing. Kolla Fjohans tråd.
KalleJ skrev: ons 25 aug 2021, 11:49 Johan gå o lägg dig med dina trasiga hålade 300mm skivor :P
Ja jag har förstått att du har den åsikten sedan tidigare, att man ska köra på billigare delar.
Dock tycker jag inte de blir lika varma när man kör hårdare och bromsar hårdare från höga hastigheter.
De som satt på bilen innan (både fram och bak) blev otroligt varma, ibland blev de bak så varma att den adaptiva farthållaren inte gick att aktivera...
fjohan82 skrev:
KalleJ skrev: ons 25 aug 2021, 11:49 Johan gå o lägg dig med dina trasiga hålade 300mm skivor :P
Ja jag har förstått att du har den åsikten sedan tidigare, att man ska köra på billigare delar.
Dock tycker jag inte de blir lika varma när man kör hårdare och bromsar hårdare från höga hastigheter.
De som satt på bilen innan (både fram och bak) blev otroligt varma, ibland blev de bak så varma att den adaptiva farthållaren inte gick att aktivera...
Har o göra med att du har bättre belägg bak skulle jag gissa, de blir nog varame. Inte hålen i skivan. :-D
Mindre massa i skivorna med hål i så de blir varmare snabbare egentligen, sen kanske de kyls av lite snabbare.

Ska slänga på brembo x-tra belägg nästa gång lovar.
KalleJ skrev: ons 25 aug 2021, 12:07
fjohan82 skrev:
Har o göra med att du har bättre belägg bak skulle jag gissa, de blir nog varame. Inte hålen i skivan. :-D
Mindre massa i skivorna med hål i så de blir varmare snabbare egentligen, sen kanske de kyls av lite snabbare.

Ska slänga på brembo x-tra belägg nästa gång lovar.
Den äter belägg bak, de var järn mot järn när de byttes.
Fram var det typ 30% kvar, detta efter 8000 mil. Original höll 7000 mil.
Jag röstar också för brembo. Och jag är helt överrens om att det är stor skillnad i vätmeutveckling.

Jag kör däremot inte med xtra belägg, bara skivor.
Dessutom är den grå lacken runt naven på bremboskivorna helt grym, till skillnad från alla andra som blir bruna och fula mkt snabbt.
Blir inte bromsarna varma så bromsar de sämre PuNGt. Du kan inte omvandla rörelse energi till något annat.
Hålen hjälper möjligen till att kyla skivorna EFTER bromsning. Men då är det också lite meningslöst/motsägelsefullt att ha belägg som klarar högre temperaturer :nerd:
Skivorna är redan ventilerade men då rör sig luften utåt från mitten. Vill ni ha bättre ventilation leta skivor med fläkt ventilering som måste sitta på rätt sida av bilen.

Ni som har gjutjärnsstekpannor vet att de tar lång tid att värma upp dem. Har ni hål så finns det mindre järn att värma upp = skivan blir varm fortare under bromsning.
Större skivor har mer massa och yta att absorbera och radiera värme med.
Nya belägg behöver inte avgasas som de gjorde förr, vilket var en av anledningarna till hål/slitsar på skivor.
Blev Zimmerman från getech som @KalleJ länkade innan. Kändes som ett bra ekonimskt val då jag inte har massa pengar att lägga ner. Bokade även in bytet för 3800 så allt landar på runt 7000kr. Volvo ville ha 11500 för bytet :-/ :bored: . Tackar för all hjälp :-D

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]