Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev: tis 24 aug 2021, 23:02
fjohan82 skrev:
Jag har fått ihop 4 stora lådor med olika medel etc. Sen tillkommer lådor med torkdukar etc... :-o :-)
Just de två meningarna säger nog att inte mer behövs för närvarande ja :-D
Exakt! :-)
Nu är sommaren äntligen här och sommardäcken åkte på.
Skämt åsido, min PST påstod att mina vinterdäck var slitna i våras så har slitit på dom några mil till. Besiktning innan 30/9 och eventuellt dags för ett par nya vinterdäck.

Ni som har för mycket fälgrengöring får gärna komma förbi min bil. Annars måste jag ju köpa en fälgborste.
sommardack.jpg
sommardack.jpg (504.83 KiB) Visad 613 gånger
Inte Volvo men :oops: idag fick vi tillträde till vårt hus så den har fått agera släpdragare. Jag uppskattar verkligen den utfällbara kroken med släpvagnskontakten på sidan. Så mycket smidigare än förra V60n med fast kula. Eftersom jag generellt är helt oförmögen att backa med släp är jag väldigt nöjd att jag tog mig upp på infarten och vidare in under carporten på första försöket :-D

Bild

Trots att vi köpte Alltracken i april så har vi funderat på om vi i samband med detta husköpet ska byta in den till en GTE istället. Det skulle innebära att vi tappar fyrhjulsdriften och rattvärmen, men skulle kunna leta reda på ett exemplar med elstol istället. Rent kostnadsmässigt så tror jag vårt körmönster skulle lämpa sig väldigt bra får en plugin-hybrid. Ca 1,5 mil till jobb och annat. Tror vi skulle kunna köra 75% på el.

Som jag uppfattat det så kan man räkna omkring 3kr/mil på eldrift. Räknar på 13,5 per dieselmil (0,75x18) så där är det på 2000 mil 11250kr i bränslekostnad på GTE och 27000kr för TDI. Det är 15750kr till GTEns fördel. Skatten är dessutom 2000kr lägre per år på GTE. Service vet jag inte hur det skiljer sig, men antar att det går att få ett serviceavtal likt det vi har så det är liknande.

Det låter ju väldigt bra, men å andra sidan så skulle vi förmodligen behöva lägga 10-20k mellan för rätt exemplar (6000kr av detta äts förvisso istället upp av kostnad för nya sommardäck till våren om vi inte byter, så kan man hitta ett exemplar med bra sånna så :-D ), och sen tillkommer kostnad för installation av en laddbox. Så om man hamnar på nånstans kring 25k så är det ändå omkring två år innan det "lönar sig" och det är med min eventuella glädjekalkyl ovan. Kan ju ha helt fel kring hur mycket vi kan köra på el och hur mycket det kostar per mil.

Men nog blir man lite sugen när man fyller tanken för 18kr/liter :bored:

/rant

batmac skrev:Inte Volvo men :oops: idag fick vi tillträde till vårt hus så den har fått agera släpdragare. Jag uppskattar verkligen den utfällbara kroken med släpvagnskontakten på sidan. Så mycket smidigare än förra V60n med fast kula. Eftersom jag generellt är helt oförmögen att backa med släp är jag väldigt nöjd att jag tog mig upp på infarten och vidare in under carporten på första försöket :-D

Bild

Trots att vi köpte Alltracken i april så har vi funderat på om vi i samband med detta husköpet ska byta in den till en GTE istället. Det skulle innebära att vi tappar fyrhjulsdriften och rattvärmen, men skulle kunna leta reda på ett exemplar med elstol istället. Rent kostnadsmässigt så tror jag vårt körmönster skulle lämpa sig väldigt bra får en plugin-hybrid. Ca 1,5 mil till jobb och annat. Tror vi skulle kunna köra 75% på el.

Som jag uppfattat det så kan man räkna omkring 3kr/mil på eldrift. Räknar på 13,5 per dieselmil (0,75x18) så där är det på 2000 mil 11250kr i bränslekostnad på GTE och 27000kr för TDI. Det är 15750kr till GTEns fördel. Skatten är dessutom 2000kr lägre per år på GTE. Service vet jag inte hur det skiljer sig, men antar att det går att få ett serviceavtal likt det vi har så det är liknande.

Det låter ju väldigt bra, men å andra sidan så skulle vi förmodligen behöva lägga 10-20k mellan för rätt exemplar (6000kr av detta äts förvisso istället upp av kostnad för nya sommardäck till våren om vi inte byter, så kan man hitta ett exemplar med bra sånna så :-D ), och sen tillkommer kostnad för installation av en laddbox. Så om man hamnar på nånstans kring 25k så är det ändå omkring två år innan det "lönar sig" och det är med min eventuella glädjekalkyl ovan. Kan ju ha helt fel kring hur mycket vi kan köra på el och hur mycket det kostar per mil.

Men nog blir man lite sugen när man fyller tanken för 18kr/liter :bored:

/rant
Ja, en GTE hade väl vart perfekt med ert körmönster. Jäkligt skönt att köra på el också!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

poseidon skrev:I vinter pajar din kalkyl då elpriset ökar och du kan säkert räkna med 5kr/mil när du kör på el inom kort. Å det kommer bara öka.
Elbilar laddar man nattetid med timtaxa. Priset för min laddning i Februari var 342kr (rörligt) plus 609*0,65 (fast) = 395kr dvs 737kr för 609kwh. Det är väldigt långt till 5kr milen så att säga ;-)
  • 1
  • 1531
  • 1532
  • 1533
  • 1534
  • 1535
  • 1912

Det är i grunden samma motor. Så, ja de[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]