Inte Volvo men

idag fick vi tillträde till vårt hus så den har fått agera släpdragare. Jag uppskattar verkligen den utfällbara kroken med släpvagnskontakten på sidan. Så mycket smidigare än förra V60n med fast kula. Eftersom jag generellt är helt oförmögen att backa med släp är jag väldigt nöjd att jag tog mig upp på infarten och vidare in under carporten på första försöket
Trots att vi köpte Alltracken i april så har vi funderat på om vi i samband med detta husköpet ska byta in den till en GTE istället. Det skulle innebära att vi tappar fyrhjulsdriften och rattvärmen, men skulle kunna leta reda på ett exemplar med elstol istället. Rent kostnadsmässigt så tror jag vårt körmönster skulle lämpa sig väldigt bra får en plugin-hybrid. Ca 1,5 mil till jobb och annat. Tror vi skulle kunna köra 75% på el.
Som jag uppfattat det så kan man räkna omkring 3kr/mil på eldrift. Räknar på 13,5 per dieselmil (0,75x18) så där är det på 2000 mil 11250kr i bränslekostnad på GTE och 27000kr för TDI. Det är 15750kr till GTEns fördel. Skatten är dessutom 2000kr lägre per år på GTE. Service vet jag inte hur det skiljer sig, men antar att det går att få ett serviceavtal likt det vi har så det är liknande.
Det låter ju väldigt bra, men å andra sidan så skulle vi förmodligen behöva lägga 10-20k mellan för rätt exemplar (6000kr av detta äts förvisso istället upp av kostnad för nya sommardäck till våren om vi inte byter, så kan man hitta ett exemplar med bra sånna så

), och sen tillkommer kostnad för installation av en laddbox. Så om man hamnar på nånstans kring 25k så är det ändå omkring två år innan det "lönar sig" och det är med min eventuella glädjekalkyl ovan. Kan ju ha helt fel kring hur mycket vi kan köra på el och hur mycket det kostar per mil.
Men nog blir man lite sugen när man fyller tanken för 18kr/liter
/rant