Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det låter en aning skummt när man släpper upp eller ner kopplingen, men bara i "början" av nedtryckningen, eller slutet av uppsläppningen. Alltså när kopplingspedalen bara är liiite nertryckt. Rasslar liksom en aning. Har tidigare varit med om en bil som fick problem med urtrampningslagret, men är osäker på om detta är samma sak.

Tycker den går bra i låda etc, inget jag märker av på bilen förutom, just lite "oljud" i form av rassel.

Nån som vågar gissa?

Snackat med två verkstäder som vill ha 18, respektive 20 000 kr för att byta vad de tror är koppling, svänghjul olja mm.. Är det rimligt?
Kolla så det inte är remspännaren som klapprar. Var så på min, servonpumpen gick tugnt och gjorde så remmen ryckte och slirade något och spännaren klapprade. Låter det bara när du har växel i eller även i friläge? Om det låter vid friläge kan du ignorera ovan. Ta hjälp av en vän/fru så bör du kunna lokalisera var ljudet kommer ifrån. Dålig koppling brukar gnissla och inte rassla. Urtrapningslagret kan det vara också, men det brukar mest låta när kopplingen är helt uppe och försvinna direkt man trycker ner pedalen minimalt.
Kas006 skrev:Kolla så det inte är remspännaren som klapprar. Var så på min, servonpumpen gick tugnt och gjorde så remmen ryckte och slirade något och spännaren klapprade. Låter det bara när du har växel i eller även i friläge? Om det låter vid friläge kan du ignorera ovan. Ta hjälp av en vän/fru så bör du kunna lokalisera var ljudet kommer ifrån. Dålig koppling brukar gnissla och inte rassla. Urtrapningslagret kan det vara också, men det brukar mest låta när kopplingen är helt uppe och försvinna direkt man trycker ner pedalen minimalt.
Ok, tack för tips!

- Låter även i friläge.
- Låter inte alls om kopplingespedalen är helt uppe eller nere, bara när man i princip precis börjar trycka ner pedalen eller i slutet av uppsläppet!

Ska se om vi kan lokalisera det närmare.
Vänta lite, D2 (d4162t) har ju inte ens remdriven servo. Iaf inte på min d2/drive från 2012. Remmen går bara till AC-pump och generator om jag inte minns fel.

Anyway, ditt problem är nog samma som i min v70 D2, 2012 med 25 000 mil. Efter dussintals timmar research så har jag kunnat konstatera att det är dubbelmassesvänghjulet. Anledningen till varför Mekonomen vill ha ca 18 000-20 000 kr och bilia ca 30 000 kr är att när man byter svänghjulet så byter man också hela kopplingen och urtrampningslager. Det hela tar en del tid och delarna kostar också. Ska göra jobbet själv när ljudet blir värre, just nu märker jag det endast ibland. På autodoc-appen så är det ju ibland 38-40% rea på delarna så där kan man få alltsammans för ca 5 000 kr.

Har nu kört 1500 mil (sedan jag köpte bilen, felet fanns från början) och det har varken blivit bättre eller sämre och vad jag har kunnat läsa mig till så skadar det inte bilen att åka med rasslande svänghjul. När det börja rassla mycket, ska länka video, så bör man byta det.
Jag avvaktar så länge.

Dåligt svänghjul ljud:

Hur man byter själv:
Nu vet jag inte hur långt trådskaparens har rullat men min har "bara" gått 15600 mil.
Om man leker med tanken att det skulle vara ett felande svänghjul, vad händer om det havererar totalt? Vågar man använda bilen normalt eller bör man felsöka och åtgärda snarast?
Jag är verkligen ingen expert, men efter den infon jag kunnat läsa mig till så verkar det lugnt att fortsätta köra. Iaf så länge ljudet är relativt lågt och endast kommer stundtals. Jag kommer iaf fortsätta köra ett tag till på det rassliga svänghjulet.

En sak som är lite underlig dock är att på många andra dieselbilar från andra märken så brukar svänghjul bytas var 10 000 - 15 000 mil men har inte hört mycket om det för Volvos bilar.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]