Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Vet inte var jag ska börja.
Bilen ska besiktas och vindrutespolaren fungerar inte...

Det enda som händer när man drar i spolarspaken är att vindrutetorkarna gör några slag.
(Hör ett relä som slår till under ratten men inget "spolar surr")

Det finns vatten i spolartanken - höger hjulhus. (eller finns det flera tankar?)
(Bakrutetorkaren tror jag går "för tungt" - men har inget med besiktningen att göra)
Den har ibland fungerat sista tiden (men nu är den helt "död")
Vet inte hur lyktspolarna ska fungera...
Allt går på samma pump som sitter på behållaren höger fram. Den byter bara håll för spola fram eller bak. Byt den sp tror jag allt fungerar bra igen. Bakrutetorkaren är bara öppna motorn göra rent smörja om samt elektronik spray på kontaktbanorna sen går dom igen.
Tack för snabbt svar!
Att byta spolarpump - är det komplicerat?
Är det ett vanligt fel att den "ger upp"?

Googlade runt för att se vilken modell som skulle passa.
Det verkar finnas modeller med 2st enkelpumpar eller 1st dubbelpump... Hur ska man veta vilken som passar?
Osäker om Volvon är från 2004 eller 2005... (chassinumret är YV1SW595351470466)

Tittade på MECA:s webshop - Denna skall passa - Erforderligt antal 2, Till chassinummer FC1/360237/FC2/359022
https://catalog.meca.se/ProductSheet.as ... yType_ID=1

eller denna .: Från chassinummer FC1/360238/FC2/359023
https://catalog.meca.se/ProductSheet.as ... yType_ID=1
(Men hur tolkas chassinumret - inte en siffra rätt...)

Eller är det så enkelt att denna skulle passa?
Biltema - Spolarpump Volvo V70
Tack!
Insåg till slut att pumpen gick att både se och lossa underifrån.... (utan att demontera en massa)
Elkontakten var lite "kinkig" (förstod inte riktigt hur den skulle fungera...)
Men till slut.....
Det kanske bara är kombin som har dubbel utgång?
Byte av sploarpump V70 ganska bra - visar var pump och säkring finns. - (men lite "pratig" och demolerar elkontakten)
Pumpen satt inte mer än förväntat - visst klämde gummiringen bra.
(Tyckte att det inte var något fel på den så jag bytte inte med den nya som följde med pumpen - kan byta senare ifall den börjar läka)

Kontakten var mer "spektakulär" - Sprutade på olja och försökte förstå vad som håller fast kontakten.
Fick en känsla att det var "vita plast läppar" som skulle dras "bakåt" och en svart "hake" att trycka på. (Men kan ha helt fel....)
tog en skruvmejsel och "vickade lite" och kontakten lossnade.... (men kändes inte som jag förstått funktionen)
Jättefin film du gjort på bytet av pumpen

Bakrutetorkaren. Jag plocka ut min rengjorde alla kugghjulen innuti från gamla fettet och ärg. Sen spruta jag hela med elektronik rengöring. Verkar sitta några banor på baksidan av ett av kughjulen som känner av läget på torkaren.

Satte dit torkaren och motinakörde den genom att hjälpa den fram och tillbaka efter en stund och mer elektronik spray fungera dne då fetta jag in kugghjulen igen satte ihop den och fick även tipset att röret som går genom torkararmen i bakluckan fyll det med fett innan motorn med långa spolröret sätta tillbaka.

Gjorde detta för ca 10 år sen och motorn går ännu. Utan gjort om det under dessa år.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]