Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linkan06
Hej på er! Jag har idag försökt att byta ut min ratt på min 00 V70N. Efter jag fått bort kudde och bult så vill ratten INTE komma loss. Utan när jag försöker att slita bort den så känns det som om jag sliter med hela staget. Någon som har något tips?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Linkan06 skrev: sön 22 aug 2021, 01:36 Hej på er! Jag har idag försökt att byta ut min ratt på min 00 V70N. Efter jag fått bort kudde och bult så vill ratten INTE komma loss. Utan när jag försöker att slita bort den så känns det som om jag sliter med hela staget. Någon som har något tips?
Enligt punkt 13 här under manualen ”ratt, sport” verkar det sitta en liten skruv under centrumbulten som ska bort med

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 000?query=
av sicnarf
Kan det vara loctite/gänglåsnings lim som ställer till det för dig? Kan man inte använd värme försiktigt? Bara våld som gäller antar jag då.
av johnl
Och sätt tillbaka muttern ett par varv innan du rycker så slipper du få ratten i ansiktet :-(
Användarvisningsbild
av Micce1980
johnl skrev: sön 22 aug 2021, 22:34 Och sätt tillbaka muttern ett par varv innan du rycker så slipper du få ratten i ansiktet :-(
Du har lärt dig den hårda vägen? ;-)
av race02
hej skruva in centrumskfuven ett antal varv,ta sedan ett sjärntag med knäna bakom ratten och gärna en hand på överdelen av ratten.I den lediga handen tar du en tung hammare typ slägghannare,sedan drämmer du till utav helvete på bultskallen.Brukar funka i dom flesta fall.Lycka till,Mvh:CG
av Linkan06
Upptäckte att ratten sitter snett på steget. Den sticker ut mer högst upp än längst ner(när ratten är rak) eller är detta naturligt?

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]