Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
specos skrev: tor 19 aug 2021, 22:52 Priset du betalar privat ska utgå från marknadsvärdet. Det har ingen betydelse vad restvärdet är.
Vad är då marknadsvärdet? I princip vad en bilhandlare skulle SÄLJA den för (alltså inte köpa in den för).
Borde inte vara orimligt att kolla bilpriser.se och blocketannonser för att få en uppfattning. Vill man kan man givetvis gå till en bilhandlare och be om en värdering. Den bör ju då matcha blocketannonserna annars är det ju något som är konstigt.....=)
Jag har två gånger köpt ut leasingbilar som skulle återlämnas till bilhandlare efter tre år, och de har köpts för vad bilhandlaren skulle "köpt in den för".
Det har varit två väldigt bra affärer kan jag meddela.
På mitt tidigare fullt legitima arbete på ett större internationellt bolag var det något som ofta erbjöds de anställda.

Principen var ju att det var vad bilhandlaren skulle "köpa den för" av leasingbolaget, som i vårt fall var en vanlig bank, typ "SEB Leasing". Istället för att leasingbolaget sålde den till bilhandlaren, såldes den till vårt företag, som i sin tur sålde den till en anställd. Allt detta var ju "uppgjort innan" så transaktioner och ägarbyten, etc. gjordes inte 17 gånger fram och tillbaka, om du förstår vad jag menar.

Ser inte det märkliga i det här och jag har svårt att tro att stora företag och banker går emot skatteregler. Det var ju liksom inget hysch-hysch kring det. Men det kan ju ändrats förvisso, men senast jag gjorde så var inte så längesedan. 6-7 år sedan var det, andra gången.
av Lövet
Marknadsvärde -10% brukar skatteverket godkänna. Det är för att bilen är orekondad osv. Bilhandlares intyg är inget värda vid en revision, men däremot funkar KVD och lite andra opartiska aktörer. Som vanligt gäller med skatteverket att det inte finns nån garanti för att någon "klarade sig" att nästa gör det.

Restvärde har noll med vad bilen får köpas för. Självklart är det det som leasingbolaget vill ha tillbaka, det riktiga ordet är ju egentligen restskuld. Vid en finansiell leasing är bilen formellt kundens, vid en operationell finansbolagets. Där gäller olika villkor.

Att köpa ut en bil till för lågt restvärde är i princip samma som att ge sig själv lön. Det är Skatteverket rätt pigga på att stoppa.
av Fattiglapp
jaronsso skrev: fre 20 aug 2021, 09:06
specos skrev: tor 19 aug 2021, 22:52 Priset du betalar privat ska utgå från marknadsvärdet. Det har ingen betydelse vad restvärdet är.
Vad är då marknadsvärdet? I princip vad en bilhandlare skulle SÄLJA den för (alltså inte köpa in den för).
Borde inte vara orimligt att kolla bilpriser.se och blocketannonser för att få en uppfattning. Vill man kan man givetvis gå till en bilhandlare och be om en värdering. Den bör ju då matcha blocketannonserna annars är det ju något som är konstigt.....=)
Jag har två gånger köpt ut leasingbilar som skulle återlämnas till bilhandlare efter tre år, och de har köpts för vad bilhandlaren skulle "köpt in den för".
På mitt tidigare fullt legitima arbete på ett större internationellt bolag var det något som ofta erbjöds de anställda.

Principen var ju att det var vad bilhandlaren skulle "köpa den för" av leasingbolaget, som i vårt fall var en vanlig bank, typ "SEB Leasing". Istället för att leasingbolaget sålde den till bilhandlaren, såldes den till vårt företag, som i sin tur sålde den till en anställd. Allt detta var ju "uppgjort innan" så transaktioner och ägarbyten, etc. gjordes inte 17 gånger fram och tillbaka, om du förstår vad jag menar.

Ser inte det märkliga i det här och jag har svårt att tro att stora företag och banker går emot skatteregler. Det var ju liksom inget hysch-hysch kring det. Men det kan ju ändrats förvisso, men senast jag gjorde så var inte så längesedan. 6-7 år sedan var det, andra gången.
Så var det för mig också i somras när jag bytte bil. Jag kunde köpt ut min bil för det bilhandlarna erbjöd sig att köpa in den för. Jag kan garantera att min arbetsgivare följer skattelagarna, och vid osäkerhet kommer de göra den försiktiga tolkningen.

Andrahandsvärdena är helt sjuka nu :-o . Bilhandlarna erbjöd så bra att jag inte tyckte det var värt att försöka tjäna några kronor.
Min 3 år/6500 mil gamla förra bil ligger nu ute för nästan 80% av verkligt nypris (listpriset är ju väsentligt högre). En fullspäckad Ford, dvs borde ha ett stort värdefall…
Användarvisningsbild
av bem
Vad är de främsta anledningarna att begagnatpriserna på bilar stigit så, under rätt lång tid och troligen håller i sig? Jag Goggla lite men hitta inte nåt bra svar annat än att bilar 10 år och yngre med upp till max ca. 15000 mil på mätarn är det folk helst vill ha.
/Bo
av Lövet
bem skrev:Vad är de främsta anledningarna att begagnatpriserna på bilar stigit så, under rätt lång tid och troligen håller i sig? Jag Goggla lite men hitta inte nåt bra svar annat än att bilar 10 år och yngre med upp till max ca. 15000 mil på mätarn är det folk helst vill ha.
/Bo
Högre nybilspriser pga Malusskatten och en valutakurs som gjorde väldigt lönsamt att exportera bilar för 2-3 år sedan vilket minskade utbudet är de två stora.
av specos
jaronsso skrev:

Så länge priset uppgick till marknadsvärde är det helt okey. Jag har dock svårt att tänka mig att en bilhandlare skulle betala vad som menas med marknadsvärde. Förutsatt att de inte har väldigt låga marginaler (så borde inte vara fallet eftersom du skriver att du gjorde en bra affär...). Visst avdrag från marknadsvärde vid utköp kan tillåtas, nånstans runt 5-10 000 kr då den oftast inte är rekondad med mera.

Det finns hur många domar som helst på detta, det är försäljningsvärdet som värderingen utgår från vid bestämmande av marknadsvärde. Ev skillnad blir lön. Reglerna har varit samma de senaste i vart fall 30 år...

Mellanskillnaden blir lön för den anställde, i förekommande fall skattetillägg om det inte är jättesummor vi pratar om då det kan bli åtal.
av Fattiglapp
Bara nästan rätt enligt det jag hittat.

"Vid utköp av en bil från arbetsgivaren kan marknadsvärdet utgöras av det pris som någon (t ex ett bilföretag vid inbyte) är beredd att betala för bilen vid utköpstillfället. Hänsyn tas alltså därför till eventuella repor i lacken, eventuella stenskott, slitna däck osv som finns då.

Att detta dock inte alltid är fallet har kammarrätten slagit fast i en dom. Läs ett referat av domen här:

Kammarrätten ansåg i en dom att Autodatas prisprognoslista över begagnade bilar kunde användas som utgångspunkt vid värderingen. Detta när värderingsintyg saknades."

I mitt fall fanns ett värderingsintyg på x kr. Vid auktion bland bilhandlare blev priset x+25000. Jag hade fått köpa loss bilen för x+25000. Dvs deras inköpspris. Det du hänvisar till verkar gälla när intyg saknas eller ifrågasätts.
av specos
Fattiglapp skrev:Bara nästan rätt enligt det jag hittat.

"Vid utköp av en bil från arbetsgivaren kan marknadsvärdet utgöras av det pris som någon (t ex ett bilföretag vid inbyte) är beredd att betala för bilen vid utköpstillfället. Hänsyn tas alltså därför till eventuella repor i lacken, eventuella stenskott, slitna däck osv som finns då.

Att detta dock inte alltid är fallet har kammarrätten slagit fast i en dom. Läs ett referat av domen här:

Kammarrätten ansåg i en dom att Autodatas prisprognoslista över begagnade bilar kunde användas som utgångspunkt vid värderingen. Detta när värderingsintyg saknades."

I mitt fall fanns ett värderingsintyg på x kr. Vid auktion bland bilhandlare blev priset x+25000. Jag hade fått köpa loss bilen för x+25000. Dvs deras inköpspris. Det du hänvisar till verkar gälla när intyg saknas eller ifrågasätts.
Jag citerar inkomstskattelagen 61 kap 2 §: "Marknadsvärdet bör i första hand anses motsvara det för en konsument regelmässigt förekommande priset på orten inklusive mervärdesskatt på varan eller tjänsten. Marknadsvärdering förutsätter inte att det verkligen finns en marknad för varan eller tjänsten på orten."

Värdet av ett intyg beror helt på hur det är utformat och givetvis hur det står sig i förhållande till marknaden. Ligger försäljningspriserna för en V60 på 300 000 kr med motsvarande mil och du får ett intyg på ett värde på 250 000 kr så vill det till att du kan påvisa varför bilen avviker så kraftigt i värde.

Priset ska alltså bestämmas med utgångspris för vad en "vanlig konsument" kan köpa produkten för. I normala fall har en vanlig konsument väldigt svårt att köpa en bil av en bilhandlare för samma pris som denne har köpt den för.

Jämför ett klädesplagg i en klädbutik. De anställda kan inte köpa kläder till företagets inköpspris eftersom inga andra kunder kan det. Däremot har en butik ofta kampanjer och de anställda brukar, skattemässigt, kunna göra inköp motsvarande den bästa rabatten som erbjuds övriga kunder.

Men uppenbarligen tolkar vi lagen olika och även det otal domar som finns på området som slår fast vad man ska utgå från vid beräkning av marknadsvärdet (=inte inbytespriset). Men det är ju inte förbjudet att tycka olika.....=)
av Lövet
Ni är inte så långt ifrån varandra. En begagnad bil har inget 100% säkert marknadspris förrän den är såld så därför finns lite utrymme. Man kan oftast göra en rätt "bra" affär men man kan inte göra en "för bra" affär. Ungefär däremellan nånstans hamnar man. Sen kommer X personer och säger att de minsann kunde köpa bilen för -XX% under marknadspris men då måste man komma ihåg att det blir inte lagligt för att man inte kontrollerades ;-)
Solenoid b4b

Tidigare PV hade mm gänga på vissa dela[…]

Min har en laddtrycksmätare synlig vid ratten[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]