Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Jag undrar följande:

Finns det några skäl till att INTE köpa T4 F jämfört med den vanliga T4 1,6 179 hk?

Brukar det bli dyra fel på T4F?
Finns det någon här som äger/ägt T4F, så får ni gärna dela med er av diverse erfarenheter

En mekaniker på Volvo sade att de bytt spridarmodell på de sista årsmodellerna av T4F.
Undvik F modellen om du kan, jag har ägt en V70 -12 T4F och det var bara klater med spridare, byttes 2gg med 700mils mellanrum, vet att de bytte modell på spridarna till´en bättre variant.
Köper du en beggad idag har den säkert redan fått sina spridare bytta för de flesta rasar förr el senare, sedan har många fått bytt bränslepumpen ochså, kan du hitta en 2.0l T4a så köp den istället, men det såldes så få så du hittar säkert ingen, men just 1,6l T4a är en skitmotor i mina ögon, men det finns säkert lika många som är nöjda med den.

Lycka till iaf
Sen är det ju detta med Powershift-lådan som sitter i dessa, om den har automatlåda...
1) Ajdå, bränslepumpen också.

2) Tanken var att köra på bensin, men sedan så är det ju så att etanolmängden i vanlig bensin ökar ju nu varje år, och tänkte att denna motor skulle vara bra på det sättet att den är anpassad för etanol, tex slangar mm.

3) Jo, jag har koll på den okända powershift-lådan....

4) Beträffande 2.0-TF VEA så är jag lite osäker på problemet/vinandet från balansaxlar.
Köper man en får det vara dokumenterat att spridare och bränslepump är bytta i alla fall för det åker nog 99% av ägarna på. Hade nog hellre köpt en D3 eller så och fått med värmaren på köpet också :)

Vanlig T4 är det inga som helst krusiduller att köra den ”nya” 95 oktan på
av AFUR
Hej,

Jag har också en del frågor angående T4F motorn. Modellen (V60 eller V70) spelar en mindre roll. En vanlig T4 är inget alternativ, jag söker en etanolbil. Syftet är att använda uteslutande E85.

Jag ber om förståelse för min delvis dåliga svenska, jag bor i sydvästliga hörnet i Tyskland och har inte talat eller skrivit svenska på länge.

Jag behöver en ny bil och för att undvika de kommande skattehöjningar på fossilbränsle i Tyskland (0,16 EUR per liter har redan „lovats“, mer är nog att vänta) söker jag en etanolbil för att kunna tanka E85 i Frankrike som kostar där mellan 0,65 och 0,70 EUR per liter sedan länge. Etanolmackarna i FR blir fler och fler, i Tyskland har E85 lagts ner för länge sedan.

Då utbudet på etanolbilar som inte är för gamla och / eller slitna är ganska litet har jag fokuserat mig på Volvo (V60 eller 70) eller Renault Laguna och jag har också börjat att leta i Sverige. Tyvärr hat Renault lagt ner etanolbilarna redan 2012 och det finns knappt bilar med låga mil och Xenon ljus.

Mina tankar kretsar altså mer och mer om en Volvo T4F MY 2014 eller 2015. Jag har läst mycket på detta forum men har dock ett par frågor kvar:

Finns det någon som kan definitivt säga om problemet med spridarna var löst redan under produktionstiden eller ej? Eller har problemet hängt med tom MY 15? Fom vilken tidspunkt har bilarna fått de nya spridarna när det var dags a byta de gamla?

Ford i Tyskland har haft problem med kylsystemet i samband met 1,6 liters Ecoboost motorerna som blev återkallade och fick en uppgradering av kylsystemet efter manga motorer havarerade pga vattenbrist. Är problem med kylsystemet känta hos Volvo bilarna med T4(F) motorn (med andra ord med 1,6 Ford Ecoboost motorn)?

Finns det någon i det här forumet som bedriver en T4F motor uteslutande med etanol sedan en längre tid (> 20k mil) och som INTE har haft problem?

Vem har erfarenheter om hur mycket bränsle en V70 T4 behöver på en hastighetsbegränsad motorväg (inte fortare än 125 Km/h) i 6. växeln.

Jag har i denna tråd läst för 1. gången om problem med bränslepumpen. Vilken pump handlar det om? Högtryckpumpen som försörjar spridarna med bränsle eller pumpen i tanken?

En V70 T4F MY 2014 med mindre än 10K mil kostar på blocket mellan 155 och 170k SEK. Är det rimligt? Mitt intryck är att det är lite dyrt.

Någonting annat man borde vara medveten om ang. T4F modellarna?

Tack på förhand.
som redan sagt, bränslepump, spridare och powershiftlådan är det största problemen, sedan vad som är bytt på den bilen du ska köpa får du ju kolla upp själv.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]