Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frehe
Hej. Mitt första inlägg på detta trevliga forum!

Jag har precis bytt från V70 -01 till en ny v70 classic 170 hk.
Idag är det minus 5 grader i Trollhättan. Jag gick ut 7 min innan jag skulle åka för att få upp lite värme i bilen. Körde sedan till jobbet i stadstrafik. När jag 22 min efter första starttid kom fram till jobbet så var fortfarande motorn inte varm enligt mätaren...
Tyckte även att den riktigt goa värmen kom först minuten innan jag var framme.... Burr....
Ska det vara så här? Jag minns inte att min gamla v70N-01 var sååå långsam att bli varm.
Kan någon förklara detta? Är det något fel eller helt naturligt?
Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av wissel
Tjena frehe.....vet inte riktigt vad du menar med "varmkörning" hoppas vid Gud att du inte menar att du går ut o STARTAR bilen o går in o fikar i 7 minuter ?! :evil: Dels tar naturligtvis din bil skada av detta, avgassystem, motor, v-låda osv. dels så tar VI resten av världen skada av detta beteende..... :twisted: jag utgår från att det bara var ett engångstest av hur fort din Vovlo blir varm, :D Eljest lär vi bli varma allihopa då vi skulle kunna bli ljumna om vi tänker oss för. :P :P min V70 blir varm på 1,5 km då jag kör direkt efter start av motorn, = snabbaste sättet.för att inte tala om hur det sparar på bilen. :D :D
Användarvisningsbild
av Funk
Min blir genomvarm efter ca 2 kilometer, efter ca 1 minuts tomgång vid skrapning av rutor nu när det ligger runt 0 grader...

Den skall bli varm på ungefär den tiden...

/Thomas
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Min V70 classic -08 blir då hyggligt varm redan efter några km.

Tycker det verkar lite konstigt om den inte är hyggligt varm efter nästan 30 minuter om det inte är kallare än +5 C.
av OrsonGbg
wissel skrev:Tjena frehe.....vet inte riktigt vad du menar med "varmkörning" hoppas vid Gud att du inte menar att du går ut o STARTAR bilen o går in o fikar i 7 minuter ?! :evil: Dels tar naturligtvis din bil skada av detta, avgassystem, motor, v-låda osv. dels så tar VI resten av världen skada av detta beteende..... :twisted: jag utgår från att det bara var ett engångstest av hur fort din Vovlo blir varm, :D Eljest lär vi bli varma allihopa då vi skulle kunna bli ljumna om vi tänker oss för. :P :P min V70 blir varm på 1,5 km då jag kör direkt efter start av motorn, = snabbaste sättet.för att inte tala om hur det sparar på bilen. :D :D
Varför skulle låda och avgassystem ta skada av detta? Jag gör ofta så. Speciellt om jag behöver skrapa rutorna, då får bilen stå på tomgång i några minuter. Skönt att sen sätta sig i en varm och go bil 8)

Finns ju lite värre saker att oroa sig för än en bil som står några minuter för länge på tomgång.
av frehe
Ja det var faktiskt ett test! Man måste tänka på miljön...
Men min bil blir inte varm på några km stadskörning om jag går ut och startar och kör iväg direkt.... Kör ni landsväg eller?
Bör jag kolla det med återförsäljaren?
Användarvisningsbild
av SE6M
Hej Frehe !

Kul att du inte bor så långt ifrån mig...

Har en äldre S80 MY-00 140hk automat, startar kall i Lilla Edet och när jag kommer ut till 45'an (2km) så är tempmätaren på väg upp...
Innan Torpabron (ca 7-8km) är tempen uppe på normal arbetstemp. Även värmen i kupén.

Pendlar till Stallbacka var dag, perfekt värme i bilen hittilldags.
Köpte den i slutet av Maj i år.
av Knasen
Tjena frehe.....vet inte riktigt vad du menar med "varmkörning" hoppas vid Gud att du inte menar att du går ut o STARTAR bilen o går in o fikar i 7 minuter ?! Dels tar naturligtvis din bil skada av detta, avgassystem, motor, v-låda osv. dels så tar VI resten av världen skada av detta beteende..... jag utgår från att det bara var ett engångstest av hur fort din Vovlo blir varm, Eljest lär vi bli varma allihopa då vi skulle kunna bli ljumna om vi tänker oss för. min V70 blir varm på 1,5 km då jag kör direkt efter start av motorn, = snabbaste sättet.för att inte tala om hur det sparar på bilen.
Om jag startar och kör iväg stadskörning så kommer tempmätaren upp till mittstrecket efter ca 3 km och värmen kommer lite före. rumpvärmaren blir fort varm efter 1 km.

/Kalle
av mattiasg
Att starta en bil för låta den stå på tomgång är vansinne. Speciellt om du går runt och skrapar rutor och andas in avgaserna. Sätt nyllet vid en kall bils avgasrör och ta ett pr djupa andetag. Mår du bra av det?

Det tar ett tag för katalysatorn att värmas upp och rena, dvs avgaser från en kall motor är värre än från en varm. För att få upp värmen i motorn så bra som möjligt, skall man köra bilen, inte låta den stå på tomgång. På tomgång används inte tillräckligt med bränsle för att värma en motor. Vissa tappar till och med sin arbetstemp på tomgång (gäller oftast större dieslar).

Normal körning är det bästa för att få upp temperaturen och så får man ju ngt nyttigt ut av det också :)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]