Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KenZoo
Tja Tja !!

Hjälper en familjemedlem som fått felkoden P0026 : Intake Valve Control Solenoid Circuit - Range / Performance (Bank1) .

Så jag började kika på ny VVT ventil/solenoid...
Min fråga är...kan jag ta vilken eftermarknads pryl som helst eller är dessa känsliga mot andra fabrikat?

Vad jag har kunnat läsa mig fram till är att sugmotorerna 2,4 bara har en VVT ventil medans Turbos har 2 ??.
av MickeM
Du ska ha motsvarande den som sitter där.
Ska den passa enl inköpstället så gör den nog det.

Tidiga turbo har VVT på avgas
Senare turbo har VVT på båda.
Sugmotorer har VVT på insug.
av johnl
Jag fick motorlampa häromdagen och körde ut felkoder och hade också P0026 så jag tänkte att jag beställer en ny solenoid eftersom den är lätt att byta. Orkar inte, och har för tillfället inte tid, att ta av och isär solenoiden för att se om den funkar eller inte. Jag tänker att 13 år är en respektabel ålder för en solenoid och det skadar inte att byta.
Jag beställde min från Vparts. Återkommer efter byte.

Dock så har motorlampan slocknat igen och bilen känns piggare igen. När lampan lyste så var bilen lite slöare och saknade den normala accelerationen men inget mer än så. Antar att om det är solenoiden så håller elektroniken på att ge upp i den.
av johnl
Jag bytte min VVT-solenoid idag, det tog 10 minuter. Tog inte av någon batterikabel. Använde denna:
https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-00-0 ... 0-c70.html

Jag hade, som jag skrivit ovan, ibland felkod P0026 och bilen blev klart orkeslös då.
Nu efter bytet känns det som att bilen är piggare än den varit på länge, så var bilen "förr". Om jag tänker efter har den varit lite halvtråkig de senaste månaderna men jag har inte tänkt så mycket på det. Den har varit direkt orkeslös när motorlampan lyst men inte överdrivet pigg även utan motorlampan.

Nu kan jag få automatlådan att snyggt växla ner inför omkörning bara genom att dutta till på gaspedalen med bara en liten fotrörelse. På sistone har det krävt lite mer bestämt trampande på gasen för att få upp varvet och få lådan att växla ner.

Kan det vara så att VVT-solenoiden kan fungera sämre och inte reglera 100% effektivt utan att ge felkod och motorlampa?
Någon som vet vilka värden som styr hur och när VVT-solenoiden kan tända motorlampan och ge felkod?

Silen i packningen var inte igensatt. Hade inte tid att undersöka och dutta med 12v på solenoiden för att kolla funktionen men eftersom motorlampan inte lyste nu så antar jag att den åtminstone rör sig så mycket att lampan inte tänds.

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o