- lör 21 aug 2021, 17:51
Såg ditt inlägg och jag avråder från att köra helt och hållet. risken finns att aggregatremmen går in i kamremmen och då är det ajöss med motorn.
Moderator: Moderatorer
Hasse53 skrev: ↑lör 21 aug 2021, 17:49 Vilken motor har du, så vi pratar om rätt saker?Detta är taget från biluppgifter
Remskivan är ju en vibrationsdämpare för vevaxeln och består av en inre del =navet och en yttre del = remskivan. Mellan delarna sitter det ett gummi som förbinder delarna, typ packning. Processen att få delarna att klibba fast vid gummit kallas för vulkning.
Hasse53 skrev: ↑lör 21 aug 2021, 18:22 Ok modellår 2003 och 130 hk. Avråder bestämt från att köra och även att försöka starta motorn!Vilket kul projekt jag har framför mig speciellt när jag behöver bilen så fort som möjligt. Men men så kan det vara. Får försöka mig på de kan ju återkomma hur det gick men kan ju dröja måste ju få hem ny remskiva..
Om aggregat remmen inte varit inne och ställt till det bakom plastkåpan så borde det räcka med att byta ut remskivan(vibrationsdämparen).
Men det är läge i alla fall att kolla så att märkning på vevaxel och kamdrev fortfarande stämmer när man ändå är igång och mekar.
Biltema har en momentnyckel som tar 350 Nm för det facila priset av 949 SEK och det är naturligtvis inte billigt. Det brukar inte räcka med 1/2" hylsa med skaft och förlängning utan det går åt 3/4 hylsa plus stålrör att förlänga med när man lossar muttern.
Var glad att du inte har Audimotorn för då går det åt momentförstärkare mm som kostar den så kallade skjortan!
Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]