Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Marre011 skrev:När jag fick mina bälten modifierade vid återkallningen så upplever jag att bältet spänner hårdare mot kroppen.
Dom byter inte rullen, så det är ganska konstigt i så fall. Skulle väl vara att det är lite mer drag i fjädern eftersom man nu använder några centimeter mer än tidigare (vilket inte borde vara speciellt mycket mer kraft).
Jag har hoppat över denna återkallelse och kommer nog göra det framöver också. Tycker det är säkrare så som det är konstruerat nu med bältesförspännare både uppe och nere ( De plockar ju bort den nedre vid återkallelsen) och drar fast den stumt bara :-(
Känns bara som man vill spara pengar och lösa det på billigast möjliga vis från Volvo/Kinas sida.

Jag har aldrig suttit på bältet eller bräckt vajern hit och dit så som har varit fallet på de enstaka bilar där man hittade bristningar i vajern så jag är helt lugn med att behålla båda bältesträckarna.
VolvoB20 skrev:Jag har hoppat över denna återkallelse och kommer nog göra det framöver också. Tycker det är säkrare så som det är konstruerat nu med bältesförspännare både uppe och nere ( De plockar ju bort den nedre vid återkallelsen) och drar fast den stumt bara :-(
Känns bara som man vill spara pengar och lösa det på billigast möjliga vis från Volvo/Kinas sida.

Jag har aldrig suttit på bältet eller bräckt vajern hit och dit så som har varit fallet på de enstaka bilar där man hittade bristningar i vajern så jag är helt lugn med att behålla båda bältesträckarna.
Jag kommer inte göra denna åtgärd på min XC60 då den ska in på service om någon månad. Har inte fått någon som helst brev om återkallese och de kommer inte få sabba mitt bälte. Har kollat vajer och infästning och det finns inget slitage alls så denna budgetåtgärd kommer de inte få göra på min bil.
TommyP86 skrev:Kommer heller inte göra den. Har kollat både min, tjejens nya bil och även hennes gamla, inte antydan till slitage eller skador.
Jäkla oskick att man får hämta bältet på golvet efter åtgärd och att nedre sträckaren helt sonika demonteras.
Det verkar mest hända på 60-bilar dock, åtminstone att det blir en större skillnad. Men ja, det borde inte ha varit så svårt för dom att ta fram en utbytesdel för att behålla längden, eftersom man ändå demonterar sträckaren.
TommyP86 skrev:Jag åker v60 och hon har köpt en xc60, så det är väl fullträff
Haha, så kan det gå. Ja, jag tror ju inte det kommer hända så mycket med bältet heller, man kanske får titta till det nån gång då och då. Så får nästa ägare välja om den vill göra åtgärden :oops:
Mitt blev gjort på förra servicen, men jag har ju en V70 också, så där märks det inget speciellt.

Hade loss knappen och mätte på den oc[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]