Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
Tjena tjena
Imorse när jag startade min bil så flög multiremmen av, märkte det ej förns jag började köra 30 sek senare då jag ej hade någon servo.
Remmen har flygit har känt på hjulen, servopump, Ac, spännare, frihjul. Alla hjul snurrar som det ska.
Däremot remhjulet som sitter längst ner är väll den som sitter på vevaxeln. Den har glidit ur sitt spår och jag får ej tillbaka den men gissar den måste bytas ändå.
Då är min fråga hur man byter den? Sitter en mutter på den kanske man kan komma åt från hjulhuset.
Måste man loss med den för att byta och kommer det påverka kamremmens inställning något?
Finns det mer jag bör kolla så det inte är något lagerhaveri eller sånt?
Väldigt tacksam för svar
av malajo
Du menar att remmen bara lossade från nedersta hjulet?
Ett av hjulen i mitten är ett spännhjul, du behöver alltså inte lossa nedersta hjulet för att få på remmen.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av Robinaandersson
malajo skrev: lör 21 aug 2021, 16:38 Du menar att remmen bara lossade från nedersta hjulet?
Ett av hjulen i mitten är ett spännhjul, du behöver alltså inte lossa nedersta hjulet för att få på remmen.

Remmen har inte bara lossnat utan hjulet längst ner för vevaxeln har åkt av sitt ”spår” försökt trycka tillbaka lite smått men utan framgång men känns ändå som att även om jag får tillbaka den så kommer det bara hända igen..
av malajo
Man lossar det hjulet om man ska byta kamremmen, vill du "se bättre" så kan du öppna en lucka i hjulhuset.

Hur du ska lösa ditt problem vet jag tyvärr inte

Användarvisningsbild
av Hasse53
Lite oklart vilken motor som sitter i bilen.
Modellår 2001 satt den gamla Audifemman i V70 och modellbeteckningen var 2.5 D. Motorbeteckning D5252 T.
Modellår 2002 och framåt satt den "nya" Volvofemman med modellbeteckning D5. Motorbeteckning D5244 T.
På felbeskrivningen låter det som det är Volvofemman det är fråga om.
Remskivan är ju påvulkad på navet och ger vulkningen upp (efter 20 år) så innebär det att remskivan är kass. Remskivan dvs navet är fäst på vevaxeln med en stor mutter och fyra M8 bult.
Åtdragningsmomentet för muttern är 300 Nm så det går åt rejäla doningar för att lossa denna. Lägg i femman och trampa på bromsen för att hålla emot. Om automat = specialverktyg.
Om det är gamla Audimotorn så är remskivan fäst vid vevaxeln med en bult, åtdragningsmomentet är 220 Nm + 270 grader(!!), i princip ett verkstadsjobb.
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
av Robinaandersson
Hasse53 skrev: lör 21 aug 2021, 17:30 Lite oklart vilken motor som sitter i bilen.
Modellår 2001 satt den gamla Audifemman i V70 och modellbeteckningen var 2.5 D. Motorbeteckning D5252 T.
Modellår 2002 och framåt satt den "nya" Volvofemman med modellbeteckning D5. Motorbeteckning D5244 T.
På felbeskrivningen låter det som det är Volvofemman det är fråga om.
Remskivan är ju påvulkad på navet och ger vulkningen upp (efter 20 år) så innebär det att remskivan är kass. Remskivan dvs navet är fäst vid vevaxeln med en stor mutter och fyra M8 bult.
Åtdragningsmomentet för muttern är 300 Nm så det går åt rejäla doningar för att lossa denna. Lägg i femman och trampa på bromsen för att hålla emot. Om automat = specialverktyg.
Om det är gamla Audimotorn så är navet fäst vid vevaxeln med en bult, åtdragningsmomentet är 220 Nm + 270 grader(!!), i princip ett verkstadsjobb.
Vet inte riktigt vad du menar med påvulkad? Ser ut som själva hjulet sitter runt något såg ut som en packning typ under hjulet. Men hur som skulle iallafall tro jag åker på byta remskivan, ska dras 300nm?? Det är ju helt otroligt hårt inte bara att få lös ska ju ha en momentnyckel som tar så mycket också. Kan hitta en som drar 100 men fan inte mer än så 😂
Men jag behöver inte tänka på något speciellt när jag tar lös det tänkte med position på kamrem den sitter inte ihop med den på något sätt?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Vilken motor har du, så vi pratar om rätt saker?
Remskivan är ju en vibrationsdämpare för vevaxeln och består av en inre del =navet och en yttre del = remskivan. Mellan delarna sitter det ett gummi som förbinder delarna, typ packning. Processen att få delarna att klibba fast vid gummit kallas för vulkning.
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]