Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Panchis
En hypotetisk fråga, som dök upp efter att bilar i Skåne blivit utsatta för stenkastning. Vad gör lämpligen en passagerare i framsätet för att få stopp på bilen om föraren inte längre är kapabel att köra, det kan ju inträffa akut sjukdom också.
I en bil med automatlåda och elektrisk "handbroms" som dessutom sitter till vänster om ratten, kan man trycka på Start/Stopp-knappen för att stänga av motorn? Fungerar det? Även i hög fart på motorväg? Eller, vad är lämpligast att göra?
av MickeO
Greppar ratten till att börja med och försöker undvika eventuella hinder.

Växeln bör gå att lägga ur även utan koppling eller om det är automat så att man får i neutral. Man förlorar motorbroms iofs, men undviker risken för att föraren gasar. Fördelen med att motorn fortfarande är igång är ju att styrservo och bromsservo fortfarande fungerar - och det är ju något man kan behöva.

Om tid finns skulle jag försöka få över vänsterfoten till bromsen, man får nog försöka pressa förarens högerknä/ben åt vänster för att få plats.
av William85
Jag har för mig P-bromsen agerar på alla hjulen för att stoppa bilen om den aktiveras vid annat än stillastående, en bra funktion men avig att ta sig till. Men kanske ändå lättare att nå än bromspedalen?
av m2c
Minns jag fel, eller måste man inte hålla foten på bromsen för att el-parkeringsbromsen ska träda in?
Användarvisningsbild
av Steffe3
m2c skrev:Minns jag fel, eller måste man inte hålla foten på bromsen för att el-parkeringsbromsen ska träda in?
Nej, rullar bilen så är det som att dra i "kryckan" från förr, den bromsar alla hjul.
Eller ja, för själva p-broms-biten så måste man bromsa (vid stillastående/väldigt låg fart).
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Steffe3 skrev: lör 21 aug 2021, 14:28Nej, rullar bilen så är det som att dra i "kryckan" från förr, den bromsar alla hjul.
Eller ja, för själva p-broms-biten så måste man bromsa (vid stillastående/väldigt låg fart).
För att nå p-bromsen måste man koppla loss bältet och i stort sett lägga sig över den utslagne föraren. När man sedan aktiverar p-bromsen lär man flyga rätt in i ratten och instrumentpanelen.
Dock bättre än en frontalkrock.
Användarvisningsbild
av Steffe3
MarcusJ skrev:
Steffe3 skrev: lör 21 aug 2021, 14:28Nej, rullar bilen så är det som att dra i "kryckan" från förr, den bromsar alla hjul.
För att nå p-bromsen måste man koppla loss bältet och i stort sett lägga sig över den utslagne föraren. När man sedan aktiverar p-bromsen lär man flyga rätt in i ratten och instrumentpanelen.
Dock bättre än en frontalkrock.
Ja, det är rätt dum placering. Antagligen därför många flyttat in den till mitten istället.
Användarvisningsbild
av apersson850
Styr och försök få växelspaken i neutralläge.
Är det en bil med automatlåda, vilket blir allt vanligare, kan man dra över till manuella spåret och växla ner. Då motorbromsar den i alla fall, så vida inte föraren landat med foten tungt på gasen. Har han det är det bättre att välja N.

I Volvos fall sitter reglaget för elektrisk parkeringsbroms där det gör därför att där sitter reglaget för den mekaniska också. Den som är pedalmanövrerad, alltså. De ville inte sätta dem på olika ställen. Sen om det är en bra anledning eller ej, det är en annan sak.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]