Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att söka på oem numret på autodoc är precis vad man ska göra, annars kommer man få fel.
Autodoc är jättebra, om man vet exakt vad man ska ha. Att bara välja sin bil, sen klicka hem delar kommer inte gå många gånger. Man måste nästan sitta med originalnumret.
dannesk skrev: fre 20 aug 2021, 19:19
euroman skrev:
dannesk skrev: fre 20 aug 2021, 17:28
Så kan man väl inte söka på Autodoc, man får ju alltid upp massa träffar där även om delarna inte passar och är specifik för just din bil. Har sökt delar till både min Volvo och MB och det är samma sak, får alltid massa irrelevanta träffar på delar som inte passar.
Du skulle kollat att det är 100% ersättare innan köp och visuellt kontrollerat att de hade samma tallrikshöjd med original innan montaget men det är ju sent nu.
när jag sökte så fick jag fram några stycken stötdämpare och ingen stog det specifikt för "r-design" sökte jag på regnummer så gick jag igenom alla och ingen nämnde r-design då heller :/

Frågade autodoc supporten idag och dem sa att dessa skulle passa min bil. Tallrikshöjden kan man ju inte se någonstans när man köper vad jag kunde se iallafall, enda jag kunde se var längden på stötdämparna bak.

Är det någon som vet vad en v60 skall ha för mått mellan navet och skärm kanten? för kan ju vara att det är fjädrarna bak som är sjukt trötta och gör att den är rätt fram men inte bak.
Det är andra dämpare på r-desgin och det finns runt 12-14st olika stötdämpare per sida på denna modell i VIDA beroende på utrustning osv. denna info finns i bilinformationen och jag skulle kollat med Volvo ÅF just vilken modell din bil ska ha och utgått ifrån den. Lita på Autodocs förslag/rekommendationer skulle jag aldrig göra på någon reservdel på bilen.
Enligt volvo själva verkar det bara vara bak dem ändrat på dämparna och fram bara fjädrar och bussningar:
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ases/48279

Skall mäta dämparna fram imorgon så skålarna är samma. Är dem samma så har jag inga mer ideer, bara så man får den tanken ur världen :)

Har mätt från navet och till skärmkanten och fram får jag det till 39,5cm och bak 37,5cm. någon som vet vad en v60 skall ha för mått?
Jag råkade ut för samma ska när jag bytte dämpare runtom på min V70 mk 1. Märkligt, jag bytte ju inte fjädrarna ;-)
Nu bytte jag till Bilstein B4 och "noname" styrlager från Vparts, men jag har svårt att tro att de skulle skilja sig måttmässigt. Har inte kollat..
Men gummit i de gamla fjädersätena var definitivt ihoppressat, så med nya så får man ett antal millimeter högre höjd, under några år iallafall :-D
Erik Å skrev: fre 20 aug 2021, 22:07 Jag råkade ut för samma ska när jag bytte dämpare runtom på min V70 mk 1. Märkligt, jag bytte ju inte fjädrarna ;-)
Nu bytte jag till Bilstein B4 och "noname" styrlager från Vparts, men jag har svårt att tro att de skulle skilja sig måttmässigt. Har inte kollat..
Men gummit i de gamla fjädersätena var definitivt ihoppressat, så med nya så får man ett antal millimeter högre höjd, under några år iallafall :-D
aha! jag flyttade över allt, gummit och topplagringen då det inte var fel på dem (satt inget bottengummi på dem nya dämparna) :)

Tycker det är förbannat skumt! :)
Man skulle ha lagt de gamla och de nya dämparna sida vid sida och kollat om de skiljer sig åt på något sätt (alltså avståndet mellan nedre fjädersätet och fästpunkterna mot spindeln)
Men nu är det lite sent :P Svårt att göra det när nya dämparna sitter på plats. Mäta blir inte heller helt lätt eftersom nedre sätet är allt utom en plan bricka :-D Kanske värt ett försök..
dannesk skrev: fre 20 aug 2021, 19:19
euroman skrev:
dannesk skrev: fre 20 aug 2021, 17:28
Så kan man väl inte söka på Autodoc, man får ju alltid upp massa träffar där även om delarna inte passar och är specifik för just din bil. Har sökt delar till både min Volvo och MB och det är samma sak, får alltid massa irrelevanta träffar på delar som inte passar.
Du skulle kollat att det är 100% ersättare innan köp och visuellt kontrollerat att de hade samma tallrikshöjd med original innan montaget men det är ju sent nu.
när jag sökte så fick jag fram några stycken stötdämpare och ingen stog det specifikt för "r-design" sökte jag på regnummer så gick jag igenom alla och ingen nämnde r-design då heller :/

Frågade autodoc supporten idag och dem sa att dessa skulle passa min bil. Tallrikshöjden kan man ju inte se någonstans när man köper vad jag kunde se iallafall, enda jag kunde se var längden på stötdämparna bak.

Är det någon som vet vad en v60 skall ha för mått mellan navet och skärm kanten? för kan ju vara att det är fjädrarna bak som är sjukt trötta och gör att den är rätt fram men inte bak.
Det är andra dämpare på r-desgin och det finns runt 12-14st olika stötdämpare per sida på denna modell i VIDA beroende på utrustning osv. denna info finns i bilinformationen och jag skulle kollat med Volvo ÅF just vilken modell din bil ska ha och utgått ifrån den. Lita på Autodocs förslag/rekommendationer skulle jag aldrig göra på någon reservdel på bilen.
Hej igen,

har nu hittat felet på bilen, allt ser perfekt ut, det som skijer dem åt är att dämparen är lite längre i botten än vad dem gamla var, vilket gör att vi helt enkelt har satt den för högt upp.

Vi gick efter markeringarna i spindeln på gamla dämparen men det var helt fel. Kollade nu markeringen på baksidan och dämparen skall helt enkelt längre ner i spindeln. Så jag får helt enkelt dra på mig skäms hatten!

alltså var det inget fel med att söka på OEM nummret heller på autodoc och sen välja en dämpare som har samma OEM nummer :)

Det är 1,5cm som skiljer fram och bak. 38cm vs 39,5 från navet till skärmen, och det är exakt 1,5cm till den skall ner om man kollar märkningen bak stötdämparen som jag helt har missat att den finns! :)
239098226_159164933025274_192166317261758517_n.jpg
239098226_159164933025274_192166317261758517_n.jpg (7.68 KiB) Visad 365 gånger
MartinS skrev: lör 21 aug 2021, 16:09 Bra att du hittade felet och det bör ju vara ganska lätt åtgärdat.
Oja, man lär sig något nytt varje dag!

Jadå, får slipa ur lite ur spindeln (gammal skit) och sen pressa ner det till stoppet. skall ändå byta inre styrleder nästa vecka så tar det samtidigt :)
euroman skrev:
Bra att det löste sig. Är till nya karossen de bara finns B4 till vanliga chassit.

Jadå, får slipa ur lite ur spindeln (gammal skit) och sen pressa ner det till stoppet. skall ändå byta inre styrleder nästa vecka så tar det samtidigt :)

Bra att det löste sig. Är till nya karossen de bara finns B4 till vanliga chassit.
Till rätt årsmodell är B4 dämparen till både sport och vanliga chassit :-D
Så ja de är säkert 10% styvare än standardchassit iaf.

22-182869
22-182876
http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 4=4&12=130
KalleJ skrev: sön 22 aug 2021, 18:30
euroman skrev:

Till rätt årsmodell är B4 dämparen till både sport och vanliga chassit :-D
Så ja de är säkert 10% styvare än standardchassit iaf.

22-182869
22-182876
http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 4=4&12=130
Får hålla med där, dem känns hårdare och fungerar väldigt bra ihop med R-design fjädrarna som skall vara 15-20% hårdare, det lilla jag kört.

Skall göra hjul inställning först och sen får jag ut och testa lite mer :)
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]