Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Greyracer
-Hejsan ;)

-Har ett elfel jag inte blir klok på:

-Har automatiskt halvljus som funkar utmärkt..även ljustutan ( helljusblinket)..men när jag vrider över knappen till ord.halvljusläge för att kunna använda helljus så är det helt svart.....alltså inget halvljus och inget helljus..bara ljustutan..

-Reläet är helt eftersom allt tycks fungera i övrigt...men blir vansinnig på detta triviala fel då jag mätt och kollat alla kablar hela vägen.
-Har även provat med att byta relä,utan framgång.*suckar djupt*
-Söker nu nya infallsvinklar på problemet....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter ju som ljusknappen då...
av fogkungen
prova glödtrådsvakten
av Greyracer
Tack för idéerna,har nu löst detta :D
Användarvisningsbild
av olafixar
Greyracer skrev:Tack för idéerna,har nu löst detta :D
...och vad var felet???????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis, alltid intressant att höra vad det var!
av Addekarlsson
Sparkz skrev:Precis, alltid intressant att höra vad det var!.....
......Så vi kan fylla på våra kunskapsbanker. :D
av Greyracer
-Felet var att jag böt stereo....*asg*

-Låter långsökt,men häng med ska jag försöka förklara :

-Gav mig f-n på att hitta felet,rev bort det mesta,kollade färgkoder & elscheman,mätte och kliade flinten...hittade till sist en kabel som jag klippt av när jag böt från org.stereo till en annan.
-Kabeln var strömgivande och hade skarvats på innan orginalkontaktstycket på "Huldas" orginalstereo...eftersom jag vid bytet inte hittade vart denna kabel tog vägen och vilken funktion den hade,så rök den... :D

-Tidigare ägare hade tatt ström via denna ynka kabel till lyset,ung.som en förbikoppling av nåt slag.
-Skarvade på kabeln igen på den nya strömkabeln jag drog från bat.till stereon...och vips....vanligt halvljus..tänka sig..

-Denna lilla kabel sitter inte kopplad på ljuskontakten,utan måste vara påskarvad någonstans på kabelstammen...(har inte fattat vart än)..och fattar inte hur man kan drista sig till att skarva nåt dylikt via stereon :?: :?: :!: :?:
-Det märkligaste av allt är att ljusreläet inte knäppte till då jag skarvade på kabeln igen med ljusomkopplaren i halvljusläge...men funkar gör det iaf....*asg*
av Addekarlsson
Där ser man. :D
Många är sätten att koppla el på. :lol:

Ja ja, huvudsaken att du löste problemet iaf. :D

Njaa elbil blir det inte, ej tillgång till a[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]