Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Fast dyrt om man vill öka på miltalet. Tyvärr.
Jag funderade på detta med en XC60, men skulle landa på närmare 10.000:-/månad.
Ja, håller med, för oss som kör mycket blir det ibland inte så bra med privstleasing. Jag leasar via företaget men valde finansiell leasing istället för operationell då man inte behöver bry sig om miltalen på samma sätt då. Man "ansvarar" själv för restvärdet.

joel80 skrev: Men miljonlån behöver du inte för de flesta elbilar.
Sant, men det hamnar därikring om man ska ha typ 2t dragvikt om så för enstaka mil.

En eldriven småbil eller mindre mellanklass är naturligtvis mer realistisk för medelsvensson.
Kan bli sådan som nästa bil för oss, eftersom vi ändå måste ha två. En el och en fossil i så fall.
MickeM skrev:
joel80 skrev: Men miljonlån behöver du inte för de flesta elbilar.
Sant, men det hamnar därikring om man ska ha typ 2t dragvikt om så för enstaka mil.

En eldriven småbil eller mindre mellanklass är naturligtvis mer realistisk för medelsvensson.
Kan bli sådan som nästa bil för oss, eftersom vi ändå måste ha två. En el och en fossil i så fall.
Ja har man två bilar är det ju inget snack. Då finns det rätt få argument mot att en av dem är en elbil.

För mig själv har Polestar 2 gjort att vi vid nästa bilbyte kan byta den V60 T4F vi har mot en elbil också. P2an funkar utmärkt för både släpvagn och husvagn för oss. :)
Volvo har bedrövliga villkor i sin privatleasing dock, det finns gott om andra alternativ på marknaden som är mer konkurrenskraftiga.
Lövet skrev: fre 20 aug 2021, 13:41
Volvo har bedrövliga villkor i sin privatleasing dock, det finns gott om andra alternativ på marknaden som är mer konkurrenskraftiga.
Jag har privatleasing på min V90 T6 Recharge 2022 (36 mån avtal), när jag tecknade det fanns inte en nya leasingen med bara 3 mån avtal, Bilabonnemang "Care by Volvo" som är ännu dyrare och huruvida villkoren är hårdare där än i 36-mån Privatleasing har jag inte kollat. Jag kan efter att noggrant ha läst villkoren för Volvo Privatleasing 36-mån konstatera att slarvpellar bör inte göra sig besvär med denna leasing för en dag skall bilen lämnas tillbaka felfri med slitage som kan anses normalt. Det är inte bara lämna tillbaka bilen när avtalet gått ut efter 36 mån och tro allt är frid och fröjd. Men själv är jag rätt försiktig i trafiken och brukar ta hand om bilen så jag tror inte det skall bli några problem vid återlämnandet efter 36 mån. Men man vet aldrig, det är en tolkningsfråga också vad som kan anses normalt slitage m.h.t. de mil man kört.
Min första leasing av bil i hela mitt liv. Har alltid köpt mina bilar förr. Jag behåller min V70 MY14 i garaget ett tag får vi se, kanske jag fortsätter köra med den igen efter 36 mån... Vi får se vad Volvo har för bilar om 36 mån att erbjuda om det blir aktuellt med ny bil igen då.
Kostnaden för privatleasing, tja en ny Volvo idag nästan oavsett vilken modell du väljer med lite utrustning i blir inte billig. Finns garanterat liknande bilar som Volvo har i sin arsenal av annat fabrikat som går få betydligt lägre månadskostnad på vid leasing. Men man får lusläsa villkoren så man inte målat in sig i ett hörn ekonomiskt den dagen bilen skall lämnas tillbaka.
/Bo
@bem
"Villkor" i det här fallet var mer menat som ekonomiska villkor. Skötselkrav som är nog hyfsat samma numera. Det jag menar är att en Tiguan kostar 3195kr/mån inklusive drag+awd och motsvarande XC60 kostar typ 5995kr. VISST - jag VET att XC60 är en dyrare bil men den är inte dubbelt så dyr, långtifrån.
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 433

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]