Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lorden123
Tjena! Jag vet inte om detta inlägg är okej men jag provar.
Imorgon ska jag iväg och kika på en Volvo V70 1.6 DRIVe Momentum, Ocean Race (115hk) från -12. Den har gått 13700 mil och han ville ha 110000 för den men jag har redan nu lyckats pruta ner den 10000. Men i hans sista meddelande ikväll så skrev han att en bilhandlare skulle ha tagit in den imorgon om inte jag skrivit. Vad tror ni att en handlare hade gett för bilen och vad anser ni att bilen borde vara värd. Enligt bilderna så verkar den vara fräsh, så har ni några tips inför morgondagen?
Sorry om det här var ett opassande inlägg i detta fina forum.
Tack för mig.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av apersson850
För ett tag sedan, när jag skulle köpa en husvagn, pratade jag med en handlare. Han sa att en vagn som han ville ha 100000 för borde säljas privat för 85000. Skulle han byta in den gav han 60000.
Användarvisningsbild
av pb81
Brukar vara minst 20k för mindre handlare, är det volvo åf är det nog närmre 40k så du kan nog åka dit och säga 85 efter att ha spelat tveksam och ser vart de slutar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Är det inte kamremsbyte vid 14000 på dessa?
Mao kan en dyr service vara nära förestående...
Användarvisningsbild
av pb81
Tips är att teckna serviceavtal. På min v70 betalar jag 236kr/mån och då ingår 3 service (kör bara 2000mil/år) varav ett var med kamremsbyte. Så på tre år betalar jag 8496kr. Har sett att många betalar över 10k för komplett rembyte och då har jag ändå två års service kvar =)

Men absolut det skall med i kalkylen vid köp.
av Lorden123
Ja det är en tjejens första bil så jag ska be henne verka lite tveksam efter provturen så ska jag starta upp operation ”vrålprut” efter det har jag tänkt. Känns nästan skamligt att slänga iväg ett sånt skambud, men är han så dum så han berättar att bilen skulle bytas in hos helmia om inte jag skrivit igår så..
Kamremen är nytt för 250 mil sedan så det är gjort. Det är det där partikelfiltret som jag är lite skraj för, men om jag fattat det rätt så ska det vara ”underhållsfritt” filter i denna.
Hmm ja men då känns det ju lätt värt ett serviceavtal, men på denna är kamremen bytt. Skulle du ändå säga att det är värt det? :)
Användarvisningsbild
av svergie2

Lorden123 skrev:Ja det är en tjejens första bil så jag ska be henne verka lite tveksam efter provturen så ska jag starta upp operation ”vrålprut” efter det har jag tänkt. Känns nästan skamligt att slänga iväg ett sånt skambud, men är han så dum så han berättar att bilen skulle bytas in hos helmia om inte jag skrivit igår så..
Kamremen är nytt för 250 mil sedan så det är gjort. Det är det där partikelfiltret som jag är lite skraj för, men om jag fattat det rätt så ska det vara ”underhållsfritt” filter i denna.
Hmm ja men då känns det ju lätt värt ett serviceavtal, men på denna är kamremen bytt. Skulle du ändå säga att det är värt det? :)
Nja, det är väl bara D2 som har underhållsfritt filter? Bytesintervall på 12k mil på filter samt påfyllning eolysvätska var 6k mil om man har 1,6 DRIVe? Kolla motorkoden! :)
hollan skrev:Ja så nu har jag kollat upp det d4162 alltså 2 ventiler per cyl har inte adaptiv och behöver ej byta partikelfilter
d4164 med 4 ventiler per cyl har intervall på adaptiv och partikelfilter

viewtopic.php?t=82553

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
Inbyte är ju inte samma som att sälja bilen till en handlare. Många handlare ger ett bra pris på bilen du ska byta in mot en nyare men ingen prutmån på bilen du köper, det upplevs som en bättre deal.
Jag skulle tänka ett varv till när det gäller just den motorn, om jag var i dina kläder.

Problem med spridare, och koppling, vilket gör att den bilen sticker ut i Länsförsäkringars skaderapport för 2020. https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf
Åtminstone problemet med kopplingen gäller tydligen även Citroen C5 som har samma motor. (enligt forumet "Citroen-akuten")

citat på LF-rapport:

" Volvo har en högre skadefrekvens för skador på växellådan/drivningen
än medelbilen. Det beror främst på skador på kopplingen, där
Volvos 1,6-litersmotor är kraftigt överrepresenterad."

"Peugeot är det bilmärke som i under-
sökningen oftast har problem med bränslesystemet. Även
Citroën, som delar motorer med Peugeot, har betydligt fler
skador än medelbilen. För båda dessa märken beror det på
problem med spridare och då nästan uteslutande på deras
1,6-liters dieselmotorer. Bland de större märkena har även
Volvo klart fler skador på spridare än medelbilen. Även för
Volvo är det 1,6-litersmotorn som är drabbad och det gäller
både bilar drivna med diesel och med bensin/etanol. Gene-
rellt är skador på spridare klart överrepresenterade bland
dieseldrivna bilar och 1,6-litersmotorer."

Jag funderade ett tag på en D2 själv ev, med den "känsliga"powershiftlådan, men jag fick ompröva mitt beslut.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]