Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
Hej,

Jag har en 14 månader gammal XC60T8 leasingbil som jag tänkt köpa ut privat alternativt sälja vidare till firma och använda mellanskillnaden som kontsntinsats till nya XC90n.
Bilen har nog tappat 100 tkr fr nypris men har ändå hållt sig väldigt bra tack vare bra begagnatpriser.
Restvärdet är idag lågt ca 42% av nuvarande marknadsvärde då jag haft aggressiv avbetalning.

Någon som gjort detta tidigare och kan ge rekommendationer på vad man kan köpa ut den för och hur man går tillväga?
av stegev
HitTheRoadJack skrev: tor 19 aug 2021, 20:45 Hur är leasing upplagd? Är det privat leasing eller företag? Jag köpt ut flera leasing bilar som jag haft till aktionerad slutpris.
Det är företag, mitt egna bolag som jag kör finansiell leasing på.
Hur menar du aktionerad slutpris? 🙂
av specos
Priset du betalar privat ska utgå från marknadsvärdet. Det har ingen betydelse vad restvärdet är.
Vad är då marknadsvärdet? I princip vad en bilhandlare skulle SÄLJA den för (alltså inte köpa in den för).
Borde inte vara orimligt att kolla bilpriser.se och blocketannonser för att få en uppfattning. Vill man kan man givetvis gå till en bilhandlare och be om en värdering. Den bör ju då matcha blocketannonserna annars är det ju något som är konstigt.....=)
av perhall
Skatteverket har koll på sånt där så svårt om de kollar. De köper inte heller diverse intyg från bilhandlare med mera. Att köpa ut den billigt från eget företag är att se som skattebrott och innebär skattetillägg. Det är dock säkerligen sannolikt en bra affär, men tilltåtet är det inte.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
stegev skrev:
HitTheRoadJack skrev: tor 19 aug 2021, 20:45 Hur är leasing upplagd? Är det privat leasing eller företag? Jag köpt ut flera leasing bilar som jag haft till aktionerad slutpris.
Hur menar du aktionerad slutpris? Bild
Mina erfarenheter med försäljning/auktion för att få marknadsvärde. Går till så att återlämnade lease bilar auktioneras till bilhandlare, dessa får tydligen inte se varandras bud, och sedan kunde man köpa ut bilen till högsta budet.

Nu är jag inte helt bevandrad men vem äger bilen, är det leasingbolaget?

Hursomhelst så utifrån rådande omständigheter med de höga begagnad priser blev min erfarenhet restvärde efter 3år på 50% eller minus 10% på det pris som Car.info ger.

Exempelvis V90 my18 pris 430k (exklusive rabatt) fick slutpris i år 230k, dvs 53% eller ca 90% av Car.info värdering som var 250k
av stegev
HitTheRoadJack skrev: tor 19 aug 2021, 23:39
stegev skrev:
Mina erfarenheter med försäljning/auktion för att få marknadsvärde. Går till så att återlämnade lease bilar auktioneras till bilhandlare, dessa får tydligen inte se varandras bud, och sedan kunde man köpa ut bilen till högsta budet.

Hursomhelst så utifrån rådande omständigheter med de höga begagnad priser blev min erfarenhet restvärde efter 3år på 50% eller minus 10% på det pris som Car.info ger.

Exempelvis V90 my18 pris 430k (exklusive rabatt) fick slutpris i år 230k, dvs 53% eller ca 90% av Car.info värdering som var 250k
Ja, leasingbolaget äger bilen. Jag får värdera och köpa loss enl bilhandlarens uppgifter. Tacksam för alla svar här!
stegev skrev:
stegev skrev: Det är företag, mitt egna bolag som jag kör finansiell leasing på.

Ja, leasingbolaget äger bilen. Jag får värdera och köpa loss enl bilhandlarens uppgifter. Tacksam för alla svar här!
Berätta gärna hur utfallet blir, det blir väl leasingbolget som bestämmer utköpspris? Hur får de fram den? Kanske blir det utifrån bilhandlarens listpris?
av stegev
HitTheRoadJack skrev: fre 20 aug 2021, 08:29
stegev skrev:

Berätta gärna hur utfallet blir, det blir väl leasingbolget som bestämmer utköpspris? Hur får de fram den? Kanske blir det utifrån bilhandlarens listpris?
Leasingbolaget vill bara ha tillbaka restvärdet. Det blir SKV som får en notis om att leasingspärr släpps på min bil och avgör därefter om jag betalat en marknadsmässigt pris. Så jag ska lägga mig strax under marknadspriset och använda mellanskillnaden till kontsntinsats. Det är min plan 🙂

Och jag ska kolla växellådsoljan, ha[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]

Broms höger fixas aldrig

Klurigt nu när både Thansen och Biltema[…]