Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Polestar är ju begränsade av att motorn ska hålla för 40 grader på Rivieran, i tunn luft uppför alperna. I -35 grader i Kiruna. Med husvagn efter.

För trimfirmorna räcker det ju med en fullgasrepa utanför verkstaden en gråmulen höstdag i 15 grader.

Så självklart kan man skruva upp allt rejält mycket mera.
VolvoB20 skrev:För trimfirmorna räcker det ju med en fullgasrepa utanför verkstaden en gråmulen höstdag i 15 grader.
Ojdå, det var nyheter för mig att det är så alla andra testar sina mjukvaror och att det inte finns några som helst andra tester som görs.
Innebär det då att man bara kan utveckla ny SW på hösten?
av KalleJ
@VolvoB20,

Ja samtliga optimeringsfirmor tar ju bort varvtal, spikskydd, tempraturövervakning, momentbegränsare och alla andra skyddsfunktioner. De behövs ju inte. :bored:
KalleJ skrev: fre 20 aug 2021, 11:40 @VolvoB20,

Ja samtliga optimeringsfirmor tar ju bort varvtal, spikskydd, tempraturövervakning, momentbegränsare och alla andra skyddsfunktioner. De behövs ju inte. :bored:
Jag har en kusin som jobbat med motortest och en vän som jobbat med testkörning för sveriges största bil o lastbilstillverkare.

De lägger flera tusen timmar och flera 10.000 tals timmar på paramterarna i motorstyrningnen under alla typer av fall man bara kan tänka sig. En ny motor kan kosta 5 miljarder att utveckla.

Att en pulare som pillar på mappen under några timmar i ett garage någonstans kan uppnå samma kvalitet/säkerhet/hållbarhet/miljö är ju rätt omöjligt.

Du skippar ju något av dessa när du skruvar upp..... det vanligaste är ju att man börjar med att skippa utsläppscertifieringen, sedan hållbarhet.
av KalleJ
Irrelevant, smile per mile blir går inte o jämföra. Kör du som en idiot och inte sköter service. Så går skiten sönder oavsett. Speciellt om du ska följa Volvos efterblivna oljebytes intervall och aldrig byta växellådsolja. ;-)
Skitsnack? Nej det är det inte: Så enklet är det inte. Jag kan ge många exempel. Här är ett.

Trimmar du en Adblue/Euro 6 bil skruvar du upp effekt/vrid = högre temp/tryck i cylinder = mer NOX.

Det gör ofta att NOX sensorena dör och måste bytas efter 10.000 mil istället för efter 20.000 mil.

Det är inget som garagetunern testar, De provar knappast motorn under 10.000 mil.

Jag avråder ingen från att trimma, att trimma är kul, Men man ska veta att det kan hända saker och att tuners ofta inte säger sanningen utan lovar guld och gröna skogar och glömmer att nämna alla problem som kan uppstå.
av KalleJ
Därför man plockar bort EGR:en och DPFen om man kör oljebrännare. De har ju aldrig haft några problem med EGRen innan :angelo:
Inte multiremmar heller.
KalleJ skrev: fre 20 aug 2021, 13:22 Därför man plockar bort EGR:en och DPFen om man kör oljebrännare. De har ju aldrig haft några problem med EGRen innan :angelo:
Inte multiremmar heller.
Ja det är ju en annan variant. Om man struntar i utsläpp och miljö plockar man bort avgasreningen och kör helt olagligt.

Jag är ju uppväxt innan dieselbilar fick partikelfilter och det var ju en rent vidrig upplevelse inne i städerna att ens gå ute på en trafikerad gata. Nu är det ju en million gång bättre.

Ingening som jag vill gå tillbaka till i alla fall.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]