Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har en v60 RDesign classic 2018. Jag bytte stötdämpare runt bilen. Efter detta är den mycket högre fram än bak. Före bytet var den inte sådan. Jag använder fortfarande Rdesign fjädrarna både fram och bak som redan satt på bilen. Kommer stötdämparna "sätta" sig eller är detta dödsdömt? Mvh Martin
20210818_171716.jpg
20210818_171716.jpg (1.33 MiB) Visad 1261 gånger
20210423_185233.jpg
20210423_185233.jpg (1.76 MiB) Visad 1261 gånger
Har du mätt så det verkligen är högre?

Stötdämparna skall inte ha ngn påverkan på hur hög den är. Det är fjädrarna som avgör och eftersom de är samma så skall den ha samma höjd som innan.

Det kan inte vara så att fjädrarna vridits annorlunda än de var från början och inte hamnat i korrekt position?
berrabus skrev: tor 19 aug 2021, 21:48 Har du mätt så det verkligen är högre?

Stötdämparna skall inte ha ngn påverkan på hur hög den är. Det är fjädrarna som avgör och eftersom de är samma så skall den ha samma höjd som innan.

Det kan inte vara så att fjädrarna vridits annorlunda än de var från början och inte hamnat i korrekt position?
Jag är helt säker. Man ser det med ögat. Får in 3 fingrar nu mellan hjul och skärmen. Innan var det 1.5-2 fingrar precis som den är bak nu. Bak är den precis som innan bytet. Ganska säker allt sitter som det skall.
III skrev: tor 19 aug 2021, 22:51 Är den körd efter så att fjädrar i hjulupphängningarna fått sätta dig?
Bilen är körd kanske max 1-2km efteråt (resan mellan mig och garaget) så det kan sätta sig ändå? Bak hade vi bara av dämparna. Fram fick allt isär då det sitter ihopa.
Som Tommy säger, tallrikarnas placering på dämparen avgör höjden, mät och jämför.

Det kan ju va så att dämparna inte tryckts ner tillräckligt i spindeln också, men det känns lite osannolikt kanske?!

Vad är det för stötdämpre?
euroman skrev: tor 19 aug 2021, 23:00
III skrev: tor 19 aug 2021, 22:51 Är den körd efter så att fjädrar i hjulupphängningarna fått sätta dig?
Bilen är körd kanske max 1-2km efteråt (resan mellan mig och garaget) så det kan sätta sig ändå? Bak hade vi bara av dämparna. Fram fick allt isär då det sitter ihopa.
Den resan räcker mer än väl. Hade den bara sänkts ner kunde det berott på det. Räcker köra några meter.
MartinS skrev: fre 20 aug 2021, 05:02 Som Tommy säger, tallrikarnas placering på dämparen avgör höjden, mät och jämför.

Det kan ju va så att dämparna inte tryckts ner tillräckligt i spindeln också, men det känns lite osannolikt kanske?!

Vad är det för stötdämpre?
Dämparna sitter nere i spindeln, vi tryckte och pressade som bare den så den ligger nästan kant i kant i botten (samma ställe som den gamla)

Tallrickarna mätte vi aldrig så det får jag helt enkelt göra för att se om felet ligger där.

Dämparna är Bilstein B4 dämpare och det var en enorm skillnad emot innan bytet, mycket stabilare på vägen på den lilla biten jag körde.

Om det nu mot förmodan skulle vara liten skillnad på tallrickarna, hur gör man då? byta till 30/30 fjädrar? men då kanske man får samma fel igen. För det skumma är ju att den är samma höjd bak som innan bytet.

Mvh Martin
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]