Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hugonr12
Hej har en Volvo 760 1990 som är lite orolig för. Jag tycker nämligen att den tickar lite mycket men är inte säker. Hittar inga videos på hur dom ska låta.

Vad tycker ni? Och om det är ett problem, hur löser jag de?

https://youtube.com/shorts/jcZi7UwJXdc?feature=share

Den går annars väldigt bra med 17.000 ärliga mil utan några andra problem. Bör även tillägga att det inte hörs med stängd huv så låter inte så värst mycket
av rd350
Lite svårt att höra på videon, lite tickar dom alltid. Har ventilerna blivit justerade? Nej, det är ingen volvomotor, men från 88 och framåt så är de betydligt bättre än föregående modeller. Tidigare fanns problem med kamaxlar, kamkedjor och sjunkna foder men blev betydligt bättre mot slutet. Riktiga fanatiker klämmer många hästar ur en sådan motor....
Användarvisningsbild
av lennarte
På tidiga V6-or fanns ett stort problem. Volvo fick bygga om oljetråget så oljevolymen minskade. Därav blev det väldigt noga med oljebytesintervallerna. Problemet är att det "kokksar" i oljekanalerna till kamaxlarna så det sliter på ventillyftarna i brist på olja. Detta vär värst på B27 och förbättrades på B28 och vad jag vet var det inget problem på B280 (-88 till -90)
Användarvisningsbild
av lennarte
rd350 skrev:. Riktiga fanatiker klämmer många hästar ur en sådan motor....
Renault vann F1 VM i flera år mrd denna motor så dålig motor kan det inte vara :-) :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tycker det låter som spridartick bara. Hörs det tydligt med motorhuven stängd?
av Hugonr12
Jag har fått tips om att justera ventiler så ska nog testa det nu i helgen. Man kan höra det lite lätt med stängd huv

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]