Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raven418
Tja! Skapade mitt konto idag för jag är slut på idéer och kanske tänkte ni ville hjälpa till.

Jag Fick ett vinande oljud höger fram som lät precis som ett hjullager under semestern. Det var dovt men ett tränat öra hörde det väl. Det blev mer påtagligt när man svänger vänster så belastningen kom på höger hjul så köpte ett nytt hjullager från fabrikören FAG och bytte. Här är vad jag nu idag tror jag gjorde en miss, för när jag pressa i det nya lagret hade jag inget specialverktyg utan pressa rakt på navet så att säga (hade hydraulpress) och efter detta tyckte jag nästan ljudet blev värre.

Men jag gav också drivaxeln en rejäl kyss vid demonteringen så damasken börja läcka och en kollega sa att ljudet mycket väl kan komma därifrån, Så Idag bytte jag drivaxeln höger fram samt skivor + klossar fram (behövde ändå bytas) Men oljudet är fortfarande kvar. Jag är övertygad om att ljudet kommer just höger fram för det som sagt försvinner när jag svänger höger och jag känner det i pedalerna och ratten.

Edit: Idag skiftade jag även plats på framdäcken för att utesluta det felet

Har ni några idéer? eller är det att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt lager och skaffa specialverktyg?
Mvh
Senast redigerad av 1 Raven418, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du har ju ett stödlager på höger drivaxel, kan teoretiskt sett vara det som är dåligt..
av S6024t
Var på lagret pressade du vid mont? När du monterar lagret,så SKA du pressa på ytterkant, när du sen pressar navet, så SKA mothållet vara på innerdelen ....detta gäller löst lager,
Senast redigerad av 1 S6024t, redigerad totalt 0 gånger.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]