Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
du har rätt adde 20 000 är inte mycket för en fullsize jänk i dessa dagar
är det en 4 dörr ht eller en med stolpe har lite svårt att se detta på bilderna

o så lite barnsligt min caddy är 5,89 lång slå det du! he he :roll:

ps 20 000 är ju vad man får ge för en pilsner valle så jag tycker att du gjort en bra affär där 8)
av Addekarlsson
Exakt benämning på bilen är Oldsmobile NinetyEight Luxury Sedan Pillar.
Det innebär 4 dörrar, stolpe mellan dörrarna, men inga bågar över rutorna.
Ska se om jag kan få fram en digitalkamera att ta lite mer kort med nästa gång jag sticker till garaget.
Min egen kamera har packat ihop tyvärr, och tänker inte lägga pengar på att köpa en ny nu, när oldsen kommer kosta allt jag har. :lol:

Men hrmpf.... *kliar skallen* Ska jag behöva ge mig ner till garaget ikväll och mäta faktisk storlek nu bara för det? :lol:
Eller näe, din kan få vara större. Min kommer ha mer hk/nm när jag fått i "nya" motorn. :D
Om det är den motor jag tror det är, så är den "bara" på 320 hk och 699 Nm. Vore det en 455 rocket, så skulle det vara 365 hk och omkring 750 Nm. Men nu får jag inte tag på nån 455 rocket, så det får duga med denna snikmotor. :D

Självklart har jag gjort en bra affär. :D
Jag är nöjd med bilen för det priset, det räcker för mig. Vad andra tycker spelar mindre roll. En del tycker den är ful och värdelös, andra tycker den är ball och frän. Kul om fler än jag gillar den ja, men jag har köpt den för att jag ville ha den. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
bara skojar lite med dej adde bry dej inte om vad andra tycker det gör inte jag i allafall 8)

min har ju ''bara'' 220 hp då motorn ju är en smoggis men tyvärr drar den ju inte mindre soppa för det :(
nu har jag även tittat på alla bilderna gitte inte det innan :oops:

är det inte så att 455:an är en betydligt tyngre motor ja menar är det mycket du måste byta för att bilprovningen skall god känna motor bytet?
mvh/olof
av Addekarlsson
Skoja på du. :wink:

Då kan jag glädja dig med att det tillkommit 54 bilder nu, sen kvällens arbete. :lol:
Nu är fronten bortplockad. Så snart är det dags för motorlyft. :D

Men jo, 455an är groteskt mycket värre än den snikna 350 som nu sitter i. :wink:
Men, det roliga är, att jag behöver inte regga om bilen efter motorbytet. :D
Det ska nämligen sitta en ännu värre motor i original. Det ska sitta en Olds 455 Rocket, som är på ca 365 hk.
Nu är det en Olds 455 på ca 320 hk som ska slängas ner, eftersom dessa rocket är enormt svåra att få tag på..
Så det blir ingen omreggning, bara tuta å köra. :D

Men nu är jag trött, så nu ska jag ha dejt med kudden. :D

Over and out....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
vad gott om platts när du fick av fronten :D är alla jänke bilar konstruerade på detta viset?? :oops:
Sätt gamla motorn i traktorn så blir ni snabbast i plågsvängen i vinter :lol: :lol:
av Addekarlsson
Så gott som alla jänkare är konstruerade så där ja. Går man steget längre, vilket jag inte kommer göra nu, så kan man ganska enkelt lyfta av karossen från ramen oxå. Sitter gummiupphängda bultar längs rambenen bara.
Så enormt smidigt när man ska totalrenovera en jänk. Loss med front, loss med kaross, sen har man bilen i 3 delar. :D

Men nej, gamla motorn ska säljas. Jag har sagt i nån tråd att jag skulle behålla den. Men så blir det inte. Kommer kosta massor att göra klart det jag nu påbörjat, så jag måste få in varenda krona jag kan.
Även om en Olds 350 inte står så högt i kurs, så är det trots allt minst 4000 kr i motorn och lådan.

Men tanken var att behålla motorn, och bygga en V8-matad gräsklippare/snöskottningsmackapär. :D
Syfte med projektet? Värsta gräsklipparen i byn typ. :lol:
Men som sagt, planer skrinlagda.

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Ja, då var ytterligare en dag i garaget avklarad då. Blev inte så mycket gjort idag, men lite i alla fall.
Har monterat lös det sista runt motorn, så den bara är att skruva loss och lyfta ur, bara jag får tag på en motorlyft. Vad som är kvar, är kardan och växellådsbalk.

Men till mitt stora förtret, så har nån tattare svetsat fast kardan i knutkorsen.... *muttrar*
Som tur är, så är det bara 2 sidor svetsade mot bakaxeln, så det går att dela där i alla fall. Så hela motorpaketet med låda kommer tas ur med kardan släpandes efter. Spännande.....

Så är bilen uppställd på pallbockar, och däcken bortplockade med.

Hittade en hel del speciallösningar vad gäller brickor i mängder samt muttrar på en hel del bultar.
Likaså en egen lösning vad gäller infästning av gaswire på förgasarn. :lol:

Bromstrummorna bak är ju inte speciellt små heller. Dom är groteskt stora, vilket syns på några bilder. Jag menar, jag är inte liten med mina dryga 100 kg. Ändå är trummorna stora vid min sida. :D
Bromsbanden är gigantiska.
Vänster bromsskiva fram är helt intakt, inte en slipkant ens. Höger bromsskiva har djupa skåror, så den är bara byta.
Där kommer det nått spännande, för navet sitter innanför hjullagret.... Ser inte fram emot att byta den bromsskivan. :lol:

Kofångare bak samt bakljus är demonterade med.

Det är 74 nya bilder tagna idag, men det är mycket bilder som inte är så kul oxå. Däremot så har ni ju sett mig på kort tidigare. Nu är även fotografen med själv på några kort, när han använder fjärrkontrollen till kameran. :D
Länken ligger i första inlägget....

Roligast var när min nya ministereo kom. En billig sak från Clas Ohlson, som läser mp3 på usb. Polaren tyckte den såg ut som en fluga. :lol:
Inte det bästa ljudet, men den funkar klockrent som garagebandare. Kostar bara 395 kr.

Nu är det sova som gäller..... Over and out...

Nej, inte riktigt ännu.... Måste ju berätta att jag äntligen gjort affär och köpt en Olds 455 med låda till. Kommer levereras nu till veckan, med bussgods. :D
Jag vart imponerad av priset. 1125 kr för att skicka en Olds 455 på en pall, och en TH400 på en pall, från Luleå till Hoting. Är ju ändå nästan 500 kg vi snackar om, fördelat på 2 pallar. :D

Så totalt betalar jag 13 125 kr för motor, låda och frakt. Då är motorn så pass komplett att jag bara behöver köpa nya tänddelar och byta ut sånt.
Men självklart kommer jag riva halva motorn och byta toppackningar, ventiltätningar, kamdrev/kedja mm mm. Det jag kommer köpa till motorn kommer kosta under 2500 kr. Billigt billigt. :D

Nu är det sova som gäller. God natt...

Mvh/ Adde
av jbl
Oj oj, nog har du fritidsbekymrena fixade på ett tag :-)
av Addekarlsson
Tooo deeee?!?! :D
Jodå, nog har jag det jag gör, om bilen ska rulla för egen maskin till sommaren igen. :D
Men det är snart jul/nyår, och semester i mellandagarna. Då kommer det hända lite saker, när jag kan hålla på en längre period i ett svep. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
Det var lite att göra inför lack oxå :wink:
men är maskin i topptrimm så är ju resten kul att pula lite med :D
Det ser lite kallt ut i garaget :roll:
Bromsbelägg

Ok tack. Brukar bromsbeläggsats /set som s&au[…]

Motorbyte Volvo 240

Jag har plockat ur och i motor och låda till[…]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?