Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av irover
Hej.
Mitt första inlägg.

Har problem med bränsletillförseln på min V70 Drive D2. Sitter det nån pump i tanken på dessa? Det kommer inget bränsle till filtret när jag lossar anslutningarna och slår på tändningen.

Någon som kan hjälpa?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Såvitt jag vet saknar dieselfyrorna bränslepump i tanken och måste luftas om man kör "soppatorsk". Googla på detta, det finns några trådar.
My 2011 hette motorn D4164 109 hk och modellbeteckningen var 1.6D DRIVe
My 2012 hette motorn D4162 115 hk och modellbeteckningen var DRIVe kort och gott.
My 2013-2015 samma motor som my 2012 men modellbeteckning D2.
Modellår är inte samma som kalenderår, se länk https://www.volvocars.com/se/support/ma ... 70/2010w20
av irover
Det är nog en 2011 PSA 109hk motor. Hursomhelst, jag körde soppatorsk. Men tankmätaren står på kvarts tank, en pinne tänd. 30 mil kvar enligt färddatorn. Hur är det möjligt? Är det fel på mätaren tro, eller kan den tappa räkningen?
Senast redigerad av 1 irover, redigerad totalt 0 gånger.
av irover
Nu har jag tankat fullt, Det gick inte i mer än 50 liter så det måste vara nåt fel på tankarmaturen så det suger luft över lägsta nivå. Är det nån som vet hur man byter armatur på dessa bilar? Under sätet finns bara två gummipluggar, måste man ta ner tanken då?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tyvärr måste (bör) tanken ner, vilket blir ännu tråkigare med en full tank misstänker jag.

Tror att jag läste någon på forumet som klippte upp ovanför pumpen och gjorde så istället.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Hur är det med bränslefiltret, när byttes detta senast? Sen kan ju filtret vara igensatt oavsett detta. När OK/Q8 lanserade en ny dieselkvalitet för ett antal år sedan var det många DRIVe som fick problem med bränsletillförseln. Byte av filter var lösningen.

Börja med att byta filter, att ta ner tanken kan inte vara kul.
av irover
Nu har jag tittat lite mera på problemet. Tog loss kopplingarna som sitter ovanpå motorn på passagerarsidan och kopplade en handpump till en glasburk med diesel samt en returledning. Fick igång motorn och det flödar genom filtret. Det verkar sitta en ventil som stänger bränslet när motorn stannar placerad bakpå motorn. Hursomhelst när jag tar av kopplingarna (en vit stor för tillopp och en grön för retur) så verkar det som o-ringarna framförallt på tilloppsledningen (den vita) glappar på röret. Det skakar ju en hel del när motorn går speciellt på tomgång. Nu till problemet, är det någon som bytt dessa o-ringar? På Volvo säljer dom hela bränsleledningen som går ända till tanken, vilket är onödigt dyrt och krångligt att byta.
Bilagor
bränslerör diesel volvo 2-jpg.jpg
bränslerör diesel volvo 2-jpg.jpg (110.94 KiB) Visad 2088 gånger
bränslerör diesel volvo 1.jpg
bränslerör diesel volvo 1.jpg (180.25 KiB) Visad 2088 gånger
av kvillebäck
Hela kopplingen finns att köpa lös. Trodde det var på biltema men hittar den inte nu. du får prova någon annan biltillbehörs firma.
Personligen har jag tagit bort kopplingarna och kör med en gummislang för bränsle samt vanlig slangklämma.
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]