Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cool64
Tja

Råkade få foten under kopplingspedalen och tryckte den mot mig. Några sikunder senare när jag skulle koppla så small det till och kopplingen försvann. Så ramlade ner en gärnklump där jag antar att vajern skulle sitta på. Hur fixar jag detta har alldirg grejat med 740 eller volov alls. Någon eller ngra som kan hjälpa mig med steg för steg kanske ?
av cool64
Är det ingen som vet hur man gör ?
av Addekarlsson
För enklast möjliga förklaring, kila in på närmaste bildelsfirma som säljer Haynes reparationshandbok. Sen byter du wire enligt hur boken förklarar.
Att förklara det så här via text är inte det enklaste, då det ska justeras och så där.
I den boken är det illustrerat med bilder.

Men kolla om du har wire, eller om det är hydraulisk.
Du skriver inte vad för 740 du har, så det är för oss svårt att veta.

Men oavsett om det är wire eller hydraulisk, så komemr du klara biffen med Haynes bok vid din sida. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Samma sak hände mej för x antal år sen din kopplingswire har gått av klumpen är en mot vikt som sitter på viren i motsatt ända mot kopplings huset så det är bara att byta wiren det är varken svårt eller särskilt dyrt men du behöver en rep hanbok när du skall ställa in spelet på kopplingen eller så vet kanske någon annan vad det skall vara

ps man blir lite förvånad när kopplingspedalen ligger kvar på golvet eller hur :shock:

mvh/olof
av Hemulen
Hej.Har du en ruskig tur så kanske wiren är hel,men du har haft så stort spel att klumpen hoppade av när du lyfte pedalen.På min bil har jag även en gummibit som sitter innanför järnklumpen.Spel 1-3mm vid kopplingsarmen.Lycka till.
av cool64
Hej

Ett stort tack till alla som har försökt att hjälpa till. Jag bytte vajern förut den hade gått av :(, En ny gick på 190kr och tog ca 30 min att byta. Har alldrig tidgare pillat med vovlo eller vajer koppling. Det var bara att kolla hur den tidgare satt och gör likadant ;)
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]