- tis 17 aug 2021, 09:43
Volvo V70, 2008, 2,4D, D5244T5.
Har just bytt kamrem/multirem/spännare etc.
Jobbet gick bra, motorn startar som förut och går som förut.
Men,-när jag, förut för mekandet tog bort motorfästet och plastkåpan så kollade jag vevaxel/kamdrevinställningen.
Vevaxeln sattes i den position som Vida säger, så här:

Nu stod kamdrevet så här:

Det ser ut som att kamdrevet står ungefär en halv tand fel,-åt höger.
Någon har gjort ett byte på den här motorn förut, antingen ägaren eller en verkstad.
Antingen har dom gjort fel, eller så är inställningen gjort så från fabriken, eller så har remmen kuggat över en eller annan gång.
Hur som helst,-hur säkrar man att veven står så att cylinder nummer ett är i övre dödpunkt och kamaxelen är i rätt läge?
På min V40 bensinare är detta enkelt.
Man använder ett låsverktyg som man för in i ett hål vid startmotorn och tar bort kamsensoren och ställer in kamaxeln.
Om detta går på dieselmotorerna vet jag inte.
Någon som har koll på detta?
Har just bytt kamrem/multirem/spännare etc.
Jobbet gick bra, motorn startar som förut och går som förut.
Men,-när jag, förut för mekandet tog bort motorfästet och plastkåpan så kollade jag vevaxel/kamdrevinställningen.
Vevaxeln sattes i den position som Vida säger, så här:

Nu stod kamdrevet så här:

Det ser ut som att kamdrevet står ungefär en halv tand fel,-åt höger.
Någon har gjort ett byte på den här motorn förut, antingen ägaren eller en verkstad.
Antingen har dom gjort fel, eller så är inställningen gjort så från fabriken, eller så har remmen kuggat över en eller annan gång.
Hur som helst,-hur säkrar man att veven står så att cylinder nummer ett är i övre dödpunkt och kamaxelen är i rätt läge?
På min V40 bensinare är detta enkelt.
Man använder ett låsverktyg som man för in i ett hål vid startmotorn och tar bort kamsensoren och ställer in kamaxeln.
Om detta går på dieselmotorerna vet jag inte.
Någon som har koll på detta?
- By SvenHenrik