Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1459551
Tror jag nog. Även andra batteritillverkare. Volvo t.ex har ju börjat sälja lastbilar med eldrift. De använder inte Teslas batterier. ;)

Fast Tesla ligger nog i framkant, de har fortfarande lite försprång även om andra nog börjar hämta in lite.
#1459571
joel80 skrev: tis 17 aug 2021, 20:36 Tror jag nog. Även andra batteritillverkare. Volvo t.ex har ju börjat sälja lastbilar med eldrift. De använder inte Teslas batterier. ;)
Har den batterier från Northvolt?
#1459838
Hur funkar det med elbil om man under några gånger om året behöver dra c:a 2000 kg på kroken (om det finns elbilar med dragkrok???). Ska byta frugans Passat inom några år (får inte dra så mycket) och 745-an går till skroten (behöver bara en bil då). Har "planer" man vet inte åt vilget håll man ska "luta sig"
#1459840
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ragkroken/
Tesla X klarar det lätt, Etron och EQC klarar 1800kg. En elbil är fantastisk att manövrera ett släp med. Fullt vrid från 1 km/h och med centimeterprecision. Däremot blir det inte lika kul på långresa. Procentuellt sett ökar förbrukningen mer med el än med bensin/diesel.
#1459867
Eller så kan man säga. Det går inte alls att dra 2000 kg efter en elbil.

Man kan köpa diesel för 379.000 som drar 2000 kg. Ska det vara el kostar det över en miljon (Tesla X) vilket är på en helt annan planet för vanliga dödliga.
#1459870
Fast återigen måste vi skilja på utgift och kostnad ;-)

Pratar vi privat är det inte särskilt svårt att räkna hem en sån här exempelvis jämfört med en ny dieselbil för 379k: https://www.wayke.se/objekt/dd23cba2-e0 ... ic-automat Då får man förstås klara sig på 1.8ton, över 2 ton är bara Tesla som klarar än så länge.
#1459906
Undrar hur kreditgivare resonerar där.
Ger dom miljonlån till medelsvenssons för en elbil med motivet att man har avsevärt lägre månadskostnad för bränsle månntro?

Utan att veta gissar jag på att det kvittar i det avseendet om man så köpte en V8 Merca för 1miljon än en eldriven Tesla.
= kalla handen till sådant lån.
#1459910
En lista från nått halvår sen som jag la till några på. Priserna kan ha gått ner något på vissa (Justerade Polestar 2 då den kommit med FWD, men kanske även XC40 har en billigare nu?)

Har säkert missat ett par.. tog inte med de som kan dra under 1000kg.


Tesla Model X
dragvikt 2 250 kg
pris från 1 060 990 kr

Audi e Tron Sportback
dragvikt 1 800 kg
pris från 827 000 kr

Audi e Tron
dragvikt 1 800 kg
pris från 799 000 kr

Mercedes EQC
dragvikt 1 800 kg
pris från 798 900 kr

Hyundai IONIQ 5
dragvikt 1 600 kg
pris från 469 900 kr

Tesla Model Y
dragvikt 1 600 kg
pris från 719 900 kr

Volvo XC40
dragvikt 1 500 kg
pris från 529 900 kr

Polestar 2
dragvikt 1 500 kg
pris från 470 000 kr

Skoda Enyaq
dragvikt 1200kg
pris från 479 000kr

ID.4 GTX (AWD)
Dragvikt 1200kg
pris från 565 000kr
#1459912

MickeM skrev:Undrar hur kreditgivare resonerar där.
Ger dom miljonlån till medelsvenssons för en elbil med motivet att man har avsevärt lägre månadskostnad för bränsle månntro?

Utan att veta gissar jag på att det kvittar i det avseendet om man så köpte en V8 Merca för 1miljon än en eldriven Tesla.
= kalla handen till sådant lån.
Kanske därför privatleasing blivit så populärt.

Men miljonlån behöver du inte för de flesta elbilar.
  • 1
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 434

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]