Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
JH76 skrev:Ja, gånger den från tillverkaren uppgiven förbrukning
Nä summan det står på fakturan multiplicerat med andel privatkörning ligger till grund för beskattningen.

Från skatteverket:
Under januari kör en anställd 100 mil privat och 200 mil i tjänsten med en förmånsbil. Bränslefakturan visar att bilen har tankats för 3 600 kronor inklusive moms under månaden. 3 600 kronor motsvarar alltså marknadsvärdet för den totala körningen.

Den anställda har kört totalt 300 mil men ska bara beskattas för de 100 mil som hen har kört privat. Bränslets marknadsvärde för den privata körningen ska multipliceras med 1,2.

Drivmedelsförmånsvärde: 1 440 kronor.
Uträkning: 3 600 x (100 ÷ 300) = 1 200. 1 200 x 1,2 = 1 440.

Underlag för skatteavdrag: 1 440 kronor
Underlag för arbetsgivaravgifter: 1 200 kronor.
av Snus
Halvgammal tråd, men kan ju fortfarande vara en aktuell fråga för många. Jag stod inför samma val förra året och valde bensinaren. Blev en välutrustad XC60 B4 FWD R-Design (2021) och jag är positivt överraskad över förbrukningen.
När jag valde mellan bensin eller diesel räknade jag med att besinaren skulle dra 0,9 i snitt men den går att köra betydligt snålare.
Merparten av milen jag kör är fram och tillbaka till jobbet vilket är 10 mil bestående av 70% motorväg och 30% landsväg med en del stoppljus, rondeller etc vilket ger en del start och stopp. Brukar köra med farthållaren ställd 20 km/h över skyltad hastighet och då drar den 0.82 l/mil.
Håller jag hastighetsbegränsningen (100 på motorvägen och 80 på landsvägen) drar den 0.73 l/mil.
Motorväg i 130 drar den runt 0.8 l/mil.
Längre sträckor på landsväg är det inga problem att komma under 0.7 om man håller sig till hastighetsbegränsningarna och tar det lite lugnt.
Då kör jag "som folk" vad gäller accelerationer och så vidare. Försöker inte köra snålt utan hänger bara med i trafikrytmen.
Tycker det är bra för en 200-hästars SUV som väger över 2 ton!
av Tiimpan
Snus skrev: ons 18 aug 2021, 23:39 Halvgammal tråd, men kan ju fortfarande vara en aktuell fråga för många. Jag stod inför samma val förra året och valde bensinaren. Blev en välutrustad XC60 B4 FWD R-Design (2021) och jag är positivt överraskad över förbrukningen.
När jag valde mellan bensin eller diesel räknade jag med att besinaren skulle dra 0,9 i snitt men den går att köra betydligt snålare.
Merparten av milen jag kör är fram och tillbaka till jobbet vilket är 10 mil bestående av 70% motorväg och 30% landsväg med en del stoppljus, rondeller etc vilket ger en del start och stopp. Brukar köra med farthållaren ställd 20 km/h över skyltad hastighet och då drar den 0.82 l/mil.
Håller jag hastighetsbegränsningen (100 på motorvägen och 80 på landsvägen) drar den 0.73 l/mil.
Motorväg i 130 drar den runt 0.8 l/mil.
Längre sträckor på landsväg är det inga problem att komma under 0.7 om man håller sig till hastighetsbegränsningarna och tar det lite lugnt.
Då kör jag "som folk" vad gäller accelerationer och så vidare. Försöker inte köra snålt utan hänger bara med i trafikrytmen.
Tycker det är bra för en 200-hästars SUV som väger över 2 ton!
Det är förvånansvärt bra. Upplever samma med min bensin 2019. Kul att man kan slippa Diesel men endå köra "snålt" :-)
av perhall
Särskilt bensinmotorerna blev bra mycket snålare när de mildhybridiserades för ett par år sen. En 2018 el 2019 bensin är betydligt törstigare.
av valln
När jag var på service fick jag låna en V60CC B4 AWD diesel 19 tum och 235 mm. Jag körde en sträcka på 13 mil och förbrukningen blev 0,5 liter per mil.
Skulle jag köra samma sträcka med min V60CC T5 AWD 18 tum och 215 mm skulle den ha dragit 0,64 liter per mil.
Då tycker jag att dieselbilen är betydligt slöare och bullrar samt vibrerar något mer.

Några joule snarare. Eller säg Wh ist[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]