Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag såg en bil från Vägverket (Heter dom Swevia nu ?) för något år sedan som fick mig att fundera lite. Det var en Volvo V70 och bilen hade en text MÄTFORDON eller något liknande (?) Man kunde skymta att det var någon utrustning i den i alla fall och dom körde runt på en vägsträcka i min närhet. Återkommer till det.
Vanligtvis har ju V70 ett kabelintag för motorvärmare på vänster framskärm om det är Volvo Original (Calix). Det hade denna aktuella bilen, men den hade ett till kabelintag på höger sida också. Samma höjd över marken och samma avstånd till skärmkanten, såg det ut som med ögonmått.
Nu var det ju som sagt någon sorts mätfordon och man kan anta att mätutrustningen gick på batteri. Batterier som behöver laddas regelbundet. Dom här mätövningarna skedde på sommarhalvåret och då krävs det vanligtvis ingen motorvärmare eller kupévärmefläkt, men en batteriladdare behövs säkert till mätelektroniken. Jag gissar att intaget på högra sidan var avsett för batteriladdning. Detta är min hypotes som jag grundar på lite logiskt tänkande. Om man har två kabelintag på en bil av någon speciell anledning, så gör man ju dom båda intagen olika så att ingen förväxling kan uppstå. Tänk situationen: "Jag måste iväg till Knäckebrohult, det står ett gäng där och väntar". Bra! säger då chefen, "men glöm inte LADDKABLARNA till utrustningen". Om det då är en stressig situation så är det lätt att ta fel i stressen, alltså motorvärmarkabeln i stället. Nu är det som tur är färgade kablar eller kontakter på dom olika fabrikaten på motorvärmarkablar. Calix är svart kabel med en röd plastring på kontakten. Defa's kablar är "helgröna". Alla berörda vet att man skall ha den gröna när man laddar mätutrustning. Och dom olika intagskontakterna passar inte i varandra. Då blir det rätt från början.

Nu tänker jag så att om man vill ha enbart en batteriladdare, men kanske har en motorvärmaranläggning i bilen, så kan man ju göra som Vägverket. Sätt ett intag på högra sidan som enbart går till en batteriladdare och samtidigt är oförväxelbar gentemot det vänstra intaget. För min egen del skulle jag inte störas av ett intag på varje sida. Dom är ju dessutom symetriskt placerade.

Varför höll dom på att mäta vägen för några år sedan? Det förstog man inte då, men nu i år förstår man det. Man håller på att bygga en handfull vindkraftverk i skogen utmed den aktuella vägen. Och det är ingen spikrak motorväg vi talar om utan en äldre landsväg med ibland ganska tvära kurvor och backrön. Och delar av vindkraftverk är som bekant rätt så långa. Dom har inte rätat ut några kurvor men förstärkt med mera makadam och ny asfalt på vissa sträckor.
m2c skrev:Jag lät eftermontera motor/kupevärmare samt batteriladdare på min eftersom jag som dig har kort till jobbet. Samt gratis el där :) Har dessutom på senare tid blivit varse genom detta forum att det verkar finnas en gångtidsbegränsare på dieselvärmaren på 600 timmar, sen låses den. Via min felkodsläsare ser jag att min värmare är över 500 timmar drifttid nu. Så där är ännu en anledning att köra el när man kan.
Var har du fått att det finns en gångtidsbegränsare ifrån? Vi kör värmaren ca 2tim om dagen på vardagarna på vintern (5 vintrar nu) + all annan tid man använder den och värmaren i vår bil har säkerligen passerat 600tim och inget har hänt. Har en kompis som har en V70 2010 som kör lika mkt värmare som oss och den går utan problem än.
dannesk skrev:
m2c skrev:Jag lät eftermontera motor/kupevärmare samt batteriladdare på min eftersom jag som dig har kort till jobbet. Samt gratis el där :) Har dessutom på senare tid blivit varse genom detta forum att det verkar finnas en gångtidsbegränsare på dieselvärmaren på 600 timmar, sen låses den. Via min felkodsläsare ser jag att min värmare är över 500 timmar drifttid nu. Så där är ännu en anledning att köra el när man kan.
Var har du fått att det finns en gångtidsbegränsare ifrån? Vi kör värmaren ca 2tim om dagen på vardagarna på vintern (5 vintrar nu) + all annan tid man använder den och värmaren i vår bil har säkerligen passerat 600tim och inget har hänt. Har en kompis som har en V70 2010 som kör lika mkt värmare som oss och den går utan problem än.
Flera som har fått dom låsta, världen över. Men det finns tydligen nån mjukvara som kan hjälpa till att låsa upp den, med en del risker (kan få korrupt mjukvara i den tydligen).
pb81 skrev:Får ni inte problem om ni lägger Eyelet i torkardiket eller i grillen? tänker på att is o snö som lägger sig i diket, eller i grillen när man kör. Just nu hänger min ut ur batterilådan bara så jag måste ju öppna huven var gång.
Jag har min bil i eget garage hemma och där inne har det inte snöat än så länge i alla fall. ;-)
Hur eller hur står den ju utomhus på jobbet och jag har inte haft något problem när det snöat och jag kommit hem och ska plocka fram Eyelet’en ur torkardiket. Jag hade som dig innan och det tröttnade man på rätt snart då det ofta är trångt framför bilen i garaget.
dannesk skrev: sön 15 aug 2021, 18:15
Denna tråd: viewtopic.php?t=145421
Men nu när jag läser den så ser jag att det är 800 timmar som gäller, och inte 600 som jag mindes det som. Så då har jag gott om tid kvar. Det finns ju olika värmartyper, och det är tydligen webasto det gäller.

Jag snackade med en kille på ziptuning som sa att de hade en lösning att nolla räknaren, så det är ett problem som finns.
m2c skrev:
dannesk skrev: sön 15 aug 2021, 18:15
Denna tråd: viewtopic.php?t=145421
Men nu när jag läser den så ser jag att det är 800 timmar som gäller, och inte 600 som jag mindes det som. Så då har jag gott om tid kvar. Det finns ju olika värmartyper, och det är tydligen webasto det gäller.

Jag snackade med en kille på ziptuning som sa att de hade en lösning att nolla räknaren, så det är ett problem som finns.
Kollade precis räknaren på min 2017 med iCarsoft-en, hade nu 827 driftstimmar så kompisens 2010 har säkerligen minst det dubbla så denna info stämmer med säkerhet inte alls.
pb81 skrev: lör 14 aug 2021, 22:41 Får ni inte problem om ni lägger Eyelet i torkardiket eller i grillen? tänker på att is o snö som lägger sig i diket, eller i grillen när man kör. Just nu hänger min ut ur batterilådan bara så jag måste ju öppna huven var gång.
Nix, jag har kört så på våra senaste tre V70.
Desmodue skrev:
pb81 skrev: lör 14 aug 2021, 22:41 Får ni inte problem om ni lägger Eyelet i torkardiket eller i grillen? tänker på att is o snö som lägger sig i diket, eller i grillen när man kör. Just nu hänger min ut ur batterilådan bara så jag måste ju öppna huven var gång.
Nix, jag har kört så på våra senaste tre V70.
Det finns iallafall de som upplevt problem med den placeringen.

viewtopic.php?f=51&t=136048&p=1449654&h ... 7#p1449654
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]