Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#144747
Ähum.... :oops: man ska alltså inte koppla plus till plus & minus till minus på den bil som behöver laddas upp?
Nu är jag konfunderad igen..... det betyder ju isåfall att det endast ska vara plus polerna på respektive bil som ska vara kopllade & resten till jord på bägge bilarna? :???:
Användarvisningsbild
av Brainy
#144751
Njä, donatorbilen ska egentligen sitta på minuspolen då du där inte har någon risk för gnistbildning då du både sätter på sista sladden och lossar första sladden på den andra bilen.

Men i brist på annat så lär du ju sätta den i jordöggla även på donatorbilen.

mvh
Anders
av Kena
#145779
Jo, det är det tomma batteriet som utvecklar en massa vätgas, därför bör man inte gnistra vid det batteriet.
Användarvisningsbild
av Funk
#145809
Det är inte tomma batterier som avger vätgas, utan batterier som laddas, alltså även det i den "startande" bilen...

/Thomas
Användarvisningsbild
av RilleS
#145826
Det viktiga måste väl vara att den klämma man ansluter sist inte ansluts direkt till någon batteripol, utan ansluts till jordögla eller motsvarande så långt från batteriet som möjligt. Det är först när den sista klämman ansluts som det blir en krets och en gnista kan uppstå. Likaså lossar man denna klämma först när man lossar kablarna, för det uppstår lätt gnistor även när man bryter kretsen.

/Rille
av Göranson
#145899
RilleS skrev:Det viktiga måste väl vara att den klämma man ansluter sist inte ansluts direkt till någon batteripol, utan ansluts till jordögla eller motsvarande så långt från batteriet som möjligt. Det är först när den sista klämman ansluts som det blir en krets och en gnista kan uppstå. Likaså lossar man denna klämma först när man lossar kablarna, för det uppstår lätt gnistor även när man bryter kretsen.

/Rille
Rille är den enda i denna diskussionen som har gått fordonsteknisk låter det som, du har mao HELT RÄTT
av Kena
#145925
Ok, fel av mej, laddande batteri avger gas, sedan förstår väl en normalbegåvad av att inte elda i närheten.
Användarvisningsbild
av Funk
#145935
RilleS skrev:
Det viktiga måste väl vara att den klämma man ansluter sist inte ansluts direkt till någon batteripol, utan ansluts till jordögla eller motsvarande så långt från batteriet som möjligt. Det är först när den sista klämman ansluts som det blir en krets och en gnista kan uppstå. Likaså lossar man denna klämma först när man lossar kablarna, för det uppstår lätt gnistor även när man bryter kretsen.

/Rille

Rille är den enda i denna diskussionen som har gått fordonsteknisk låter det som, du har mao HELT RÄTT
Nej han är inte den enda, och det är helt rätt beskrivet.. Men så länge vi pratar P2x (vilket tråden började med) så har man inget batteri under huven. Då ansluter man på plintarna (jordskruvarna) till jord och +, inte i några andra delar. Och det beror på att jag sett mindre motorkunninga människor ansluta jorden till alla möjliga komponenter i motorrummet, och alla delar mår inte bra av att man skickar 500 ampere genom dem..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
#145970
Göranson skrev:
RilleS skrev:Det viktiga måste väl vara att den klämma man ansluter sist inte ansluts direkt till någon batteripol, utan ansluts till jordögla eller motsvarande så långt från batteriet som möjligt. Det är först när den sista klämman ansluts som det blir en krets och en gnista kan uppstå. Likaså lossar man denna klämma först när man lossar kablarna, för det uppstår lätt gnistor även när man bryter kretsen.

/Rille
Rille är den enda i denna diskussionen som har gått fordonsteknisk låter det som, du har mao HELT RÄTT
Och hur skillde hans beskrivning sig mot min om du läser mellan raderna?
Ska vi vara jobbiga så bildas även vätgas vid det batteriet som du startar ifrån så gnistan ska undvikas oavsett vilket batteri det sätts på. I V70N kvittar det dock om du får en gnista vid plintarna då detta är ca. 4m ifrån batteriet.


mvh
Brainded som ej gått fordonsteknisk.
av aTommyC
#146157
Brainded skrev: Jag gissar på att säkringen är till för att utlösa om du kopplar kablarna fel för att undvika kortis i batteriet / bilens elsystem.
Tviler sterkt på at det virkelig sitter en sikring i den lille boksen! :)

Har mer tro på at det er en sk surge protection, altså en device som forhindrer spikes som gjerne oppstår når man kobler til siste punktet. Det er nettopp spikes som har en tendens til å grille bilens elektronikk, og nettopp derfor man ikke skal benytte konvensjonelle startkabler på nyere biler.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]