Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hur får man bort temperatur givare kontakten till motorsyrningen. Som bekant så brukar det finnas någon typ av fjäder man ska trycka in eller en plast låsning man ska böja ut. På denna kontakten kan jag varken se eller känna någonting. Jag vill naturligtvis inte ta sönder kontakten.

Bilen är en Volvo 740 GLE av 1989 års modell. Bilen är svårstartad när den blivit varm..........det räcke att köra 1 Km ........stänga av för att därefter försöka starta. Det enda jag kan tänka mig är att temperaturgivaren är defekt. Testar att byta den...........för att utröna om det blir bättre.

Tacksam före svar från någon av Er som vet.

Bifogar bild på den vita kontakten.
givare.jpg
givare.jpg (394.05 KiB) Visad 2161 gånger
Är där fel på temp.givaren för motorstyrningen får du en felkod på det. Vad har du motor? Den sitter på olika ställen beroende på motor, men kontaktstycket har en fjäder att trycka in. Temp. givaren på B200/230 motorerna sitter vid 3-ans insug ingefär. Bilden visar (vad jag kan se) 1-ans insug. Där sitter den på min motor (B234F) men den motorn finns inte i (svensksålda) GLE.
Hej Lennart!

Tack för besvarandet.

Motorn är en 230F.

Jag får inga felkoder.......testade för några veckor sedan. Tycket självklart att det är konstigt...........har inga andra alternativ till vad felet kan vara. Alla tänddelar är tämligen Nya samt nytt bränslefilter.

Bilden är tagen snett ner mellan insuget till cylinder 2 och 3 .......så temperatur kontakten är mycket riktigt vid cylinder 3. På den vita kontakten fins ingen fjäder att trycka in.

Ha en bra vecka.

Med Vänliga Hälsninar

Sven
Är du absolut säker på att fjädern är borta är det "bara" att "vicka och dra". Du ska ha en svart givare, tidigare modeller har blå. Dom passar men funkar inte på din bil. Förr var det vanligt att det blandades ihop. Dom är exakt lika (förutom färgen) men är "internt" olika kopplade.
Hej gen Lennart.

Tack för besvarandet.

Jag kan inte finna någon fjäder. Jag har sökt timtals på internet för att finna exakt samma kontakt som den jag har på min Volvo.......dock utan att lyckas finna någon. Det förefaller tyvärr finnas ett anlat olika kontakter för denna temperatur givare.

Jag har köpt en Svart givare (TRODO)...........med utgångs punkt från bilens OE nr.......så den köpta ska utan tvekan passa.

Jag underrättar till helgen......hur det gått..........har inte tid att försöka fixa problemet under veckan.

Bilen går förövrigt kanon bra...........var ute o körde i går kväll. Där är perfekt tomgång..........den rycker inte.......den svarar bra på gaspådrag. Stängde naturligtvis av bilen när jag kom hem..........och där efter återstarta den.........och den startade nästan direkt. Man kan inte lita på när bilen............därför måste jag åtgärda problemet för att känna trygghet.

Den vita volvo,n köptes Ny av min Far våren 1989. .......den är i näst intill i Nyskick och har gått ca 19000 mil. Det är ofta människor kommer fram och berömmer bilen..............vilket är tämligen unikt i dagens Svenska samhälle.

Hör av mig till helgen.

MVH Sven
Jag vinkade och gjorde tummen up åt en yngre dam (30 - 35 års ålder) tidigare i veckan. Hon "Smileade" och vinkade tillbaka. :-D :-D
Hon körde en guldmetallic VW 1302 av någon av dom sista som såldes (i Sverige). Väldigt fint skick (bilen), förmodligen orenoverad. Men med ett "standardfel" som bara fanns på dessa luftkylda boxermotorer, avgasläck vid värmekamrarna. Det är ett ljud man känner igen efter alla år med VW reparationer.
Hej Lennart!

Har emellertid inte haft tid att fixa Volvo,n..............men hur som helst så startar bilen bättre Nu....... efter föregående helgens försök att lirka bort temperatur kontakten . Det är möjligt att det varit någon typ av kontaktfel i kontakten......jag vet inte. Vid mån av tid..........så kommer jag att sätta dit den Nyinköpta temperaturgivaren.

Jag befarar tyvärr att bränslepumpen.....under förarstolen är på väg att ge upp............den låter inte på samma sätt som den tidigare gjort.

Beträffande VW 1302...... så är dom värdefulla idag. ............i Synnerhet om de är orenoverade och i orginalskick. Såg på Blocket.............att man fortfarande kan köpa dessa bilar till tämligen låga priser.........men då rör det rör sig om bilar i bruksskick. Du förefaller vara väl insatt i problemen med VW bubbla eftersom du kan höra avgasläckage i värmekamrana............låt inte din kunska gå förlorad...............skriven en bok. Det fins tyvärr inte så många kvar av den gamla stammen med kunskap och erfarenhet........eftersom mottot idag är ..............lev på andra människor . Jag har dock aldrig ägt någon bubbla..............men eftersom min syster hande en 1500 .........så vet jag att dom är förbannat roliga att köra...........trots avsaknaden av massa hästkrafter. En annan rolig bil är Citroen 2CV..........2 cyl luftkyld boxer med 29 Hk. Man kunde köpa en sådan Ny 1987 för 30 000. Idag är välskött 2CV värd mellan 70-200 000 kr. Har förövrigt ingen erfarenhet av VW . Min första bil var en safirblå BMW 323I med sportpaket............som jag köpte 1981. Jag har sedan dess varit BMW frälst.

Det glädjer mig att du är en av de få som kan som kan belöna och uppskatta andra människor. Gjorde förövrigt det själv för några veckor sedan.......... då jag gav en eloge till en gubbe i 65 års åldern...........genom att utbrista............vilken snygg och tuff bil Ni har. Bilen ifråga var en svart BMW Z4 med M-paket ( E89)..........det får nog bli en sådan som nästa års sommar bil.

Ha en bra vecka.

Med Vänlig Hälsning

Sven

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]