Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja det är väl troligast att de släppt bilarna, innan de var riktigt färdiga på alla plan 😊
Ingår det i premiumbegreppet :x.. Nä jag vet att volvo är en rätt liten tillverkare och då kan jag ha liite överseende, med vissa saker.. :party:
Okalettos skrev:Ja det är väl troligast att de släppt bilarna, innan de var riktigt färdiga på alla plan Bild
Ingår det i premiumbegreppet :x.. Nä jag vet att volvo är en rätt liten tillverkare och då kan jag ha liite överseende, med vissa saker.. :party:
Många elbilar har lite barnsjukdomar när de släpps. ID3 hade väldigt många konstigheter när den kom men nu är mjukvaran uppdaterad i flera omgångar och de flesta buggar fixade. Då är det ändå VW som ligger bakom. :)
joel80 skrev:Tror att nya mjukvaran ändrat det. Många som kritiserat det.
Säkert så.
Okalettos skrev:Ja det är väl troligast att de släppt bilarna, innan de var riktigt färdiga på alla plan 😊
XC40 P8 känns väldigt mycket som ett hafsverk på många plan. Kan inte tänka mig att de planerat sälja så många. Den är liten, energiineffektiv och inte särskilt bra på nåt sätt. Men man får säkert iväg ett par hundra ändå baserat på att det är en Volvo och det finns rätt många som gillar märket och vill åka elbil.
joel80 skrev:. ID3 hade väldigt många konstigheter när den kom men nu är mjukvaran uppdaterad i flera omgångar och de flesta buggar fixade. Då är det ändå VW som ligger bakom. :)
En hel del har gått att rädda med ny programvara men att man glömde instrumentbelysning i delar av panelen går inte att programmera bort ;-)
joel80 skrev: lör 14 aug 2021, 19:30 ID3 hade väldigt många konstigheter när den kom men nu är mjukvaran uppdaterad i flera omgångar och de flesta buggar fixade. Då är det ändå VW som ligger bakom. :)
Ja jo mjukvarubuggar kan jag acceptera i viss mån.. Men att kunna veta, åtminstone lite grovt hur mycket bränsle/energi jag har kvar, ser jag som en 'branch-etisk' självklarhet när man släpper en ny modell, det ska inte behöva ta flera år för tillverkaren att få någotsånär ordning på :party:.. Men men, batterier är ju ett relativt nytt påfund, eller 'batteriövervakning' är mer korrekt..
Troligen har väl volvo ökat kompetensen per idag (?) så dylika 'missar' lär förhoppningsvis minska framöver när nya bilar lanseras 👍.. Vore trist om också sista 'svenska' bilmärket försvann..
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:[quote=joel80 post_id=<a href="tel:1458881" data-original-title="" title="">1458881</a> time=<a href="tel:1628889660" data-original-title="" title="">1628889660</a> user_id=39039]
Jag hoppas också att den nya batteritekniken och framför allt de smarta batterisystemen kan komma oss till gagn i datorer och mobiler. Det som är svårare där är t.ex aktiv kylning. Men man borde kunna ha ett vettigt BMS så att man minskar stressen på det.

Det är ju rätt märkligt tycker jag. Lite dyrare telefoner, datorer och elverktyg har väldigt avancerad och smart BMS idag med massor av sensorer och övervakning av temperatur, strömmar och nivåer. På min telefon kan jag även välja bort snabbladdning och att den tex aldrig laddar 100% fullt för maximal livslängd osv precis som på Tesla.

Ändå minskar kapaciteten över tid tycker jag. Undrar vad det beror på.
Oh.. vilken telefon har du? Visste inte att det fanns de man kunde välja max laddning på.[/quote]

På iPhone är det väl så förvalt att det inte laddas mer än till 80%. Sedan kan du givetvis ta bort ”bocken” och då laddas den till 100%. (Om jag förstått inställningsmöjligheter rätt)
perin skrev: sön 15 aug 2021, 00:16 ..Ändå minskar kapaciteten över tid tycker jag. Undrar vad det beror på.
Kinesiska batterier :-D
Och råkar du använda 10W Qi så värmer den upp hela telefonen till en för batterierna ohälsosam temperatur
Erik Å skrev: sön 15 aug 2021, 00:40
perin skrev: sön 15 aug 2021, 00:16 ..Ändå minskar kapaciteten över tid tycker jag. Undrar vad det beror på.
Kinesiska batterier :-D
Och råkar du använda 10W Qi så värmer den upp hela telefonen till en för batterierna ohälsosam temperatur
Nej använder långsam laddare via kabel och min telefon är kall.

"Nu kommer nyheten att Volvo Cars säkrat elbilsbatterier hos kinesiska underleverantören CATL och sydkoreanska LG Chem i ett mångmiljardavtal."
Det är några av världens största batterileverantörer så ingen större fara där. Men hoppas Volvo går över till Northvolt sen när dom kommer igång. :D

Tesla har använt LG CHEM.
Senaste nyheten jag läste kring det var att de ev ska använda deras nästan kobolt-fria NCMA-batterier som använder nickel och magnesium istället till största del.
Tesla hävdar att deras nya batteri är så effektivt att de kan dra en tung långtradare 80 mil utan att väga speciellt mycket.

I personbil ska det gå 160.000 mil

Hänger Northvolt med i utvecklingen?
  • 1
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 433

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]