Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tenco
Hej på er gott folk!
Sitter med en B230fk i en 945a som jag har lite små problem med. Så vänder mig hit å letar svar å tips big_smile

Mitt första problem är att om man startar bilen så går den som en klocka på tomgång och man kan varva upp motorn hur mycket som helst. Men så fort man börjar köra så blir det lite lurt. Den får svårt att gasa och kommer ofta inte över 2500 varv. Eller bättre sagt att den går bra enda till turbon ska börja trycka. Då ba saktar den ner å fastnar på det varvtalet och ingen ökad hastighet.

det andra problemet är att avgaserna är väldigt vita, fått rekommenderat att det är topplockspackningen som är väck och nu är den bytt till mekonomens topplcokspackning. Samt att det inte kommer ut olja i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan. Men trots det så är avgaserna rejält vita.

Kammen står helt rätt och det är nya tändstift och kablar till alla cylindrar. Rotor och fördelarlock är också bytt. Insugspackning är också bytt och åtdraget.
Någon som har nå hjälp att ge?
Användarvisningsbild
av lennarte
IC = Inter Cooler = Laddluftkylare.
En "kylare" för den "överladdade" luften mellan turbon och spjällhuset. Är laddtrycket "mixtrat med" av dig (eller tidigare ägare) är det inte helt ovanligt att IC-n spricker och den "överladdade" luften inte längre är överladdad när den kommer in i motorn.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Som lennarte sa, IC = Intercooler. Den sitter i fronten. Du har ett grovt rör från turbon till den, och ett grovt rör från den till insugsspjället.
Det är inte superovanligt att orginal-IC'n spricker i plastkarmarna med åren, bilen behöver inte ens vara trimmad för det. Likaså brukar gummislangarna mellan tryckrören och turbo/IC/insug spricka, med läckage som följd.

Det som händer, enkelt förklarat, är att luften bilen förväntar sig läcker ut istället för att komma in i motorn. Och eftersom bilen förväntar sig denna luft som aldrig kommer, sprutar bilen i mer bränsle för att matcha denna luft som aldrig kommer = bilen blir att gå tokfett = tappar kraft osv osv.

Med det sagt så *behöver* det inte vara det som är fel på din bil, men det är ett tänkbart scenario iom. att det verkar inträffa just när turbon jobbar.
av Tenco
Lucif3r skrev:Vita avgaser brukar betyda att vatten kommer med i förbränningen. Det kan bero på olika saker, allt ifrån att bilen går mestadels korta sträckor så massa kondens samlats i oljan, till blåst topplockspackning.
Topplockspakningen är spirllans. Samt så har den också körts längre sträckor. Den kan inte bränna kylarvätska i turbon?
av tewo22
Vit rök har man sett från en och annan rasad turbo, så det är inte omöjligt men inget jag varit med om på 13c-turbon som sitter på B230FK/FT.

Vad händer om du kopplar lös LMM, beter den sig likadant då?

Är det någon skillnad på när bilen är varm eller kall?
En ny tempgivare kanske kan hjälpa? Det finns två, så byt den som går till motorstyrningen, den andra går till mätaren.

Jag har tidigare haft liknande problem när ett tändstifts isolering gick sönder samt när ett tändstift var löst.

Angående röken, hade bilen gått varmt innan? Så att toppen kan ha blivit deformerad? Brukar vara delade åsikter om att plana toppen vid byte av topp-packning på B230 men jag hade alltid gjort det om motorn har kokat tidigare.

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]