Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Hur många varianter av oljetråg finns det till bensinfemman t.o.m. -98?
Vilka passar rakt av på en 2.5T?

Hur är det med oljenivågivare m.m.? Inga bekymmer annars med att använda ett tråg från -99 och framåt, för insatsfilter?
av SubMarine
Vågar inte svara på om trågen passar mellan årsmodellerna.

Oljenivågivare finns inte på första gen V70.

Tråg från 99- har oljekylaren och därmed anslutningar för denna flyttad till tråget. Vet inte om det är enkelt att plugga anslutningarna eller bygga om bilen till den trågmonterade oljekylaren.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Tack! Det hjälper ganska långt ändå.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lucif3r skrev: lör 14 aug 2021, 13:52 Ingen väsentlig skillnad på trågen. Alla passar och fungerar.
Då skaffar jag ett tråg från en GLT -98 och är glad.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Inte jag, men föregående ägare.
Troligtvis kört på en sten eller liknande, och lagningen håller på att ge sig.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jo, antagligen.
Farbror på dryga 90 år, köpte bilen ny och sålde den när han inte kunde köra längre. Kan tänkas att smällen mot oljetråget bidrog till det beslutet...
I övrigt en fantastiskt välskött bil, sån där farbror som låtit verkstaden byta delar så snart de anmärkt på något, vilket inte varit jättemkt när man kört drygt 700 mil/år. Bromsarna runtom i princip helt nya när jag köpte bilen i höstas, kamremmen bytt som den ska m.m.
Enda större grejen jag behövde göra själv var att byta vevhusventilationen, den hade suttit där sedan bilen byggdes. Och efter 17500 mil var det dags.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]