Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
Det säljs fortfarande för det priserna! Har jag sett.........

Det här var ju på en firma som bara sysslar med Generatorer/Startmotorer............Dom kanske köper i billigare? Så dom kan hålla lägre pris?

Elr så kör andra upp en ända upp i rö....n
Användarvisningsbild
av GLIZ
Libbe skrev:Det säljs fortfarande för det priserna! Har jag sett.........

Det här var ju på en firma som bara sysslar med Generatorer/Startmotorer............Dom kanske köper i billigare? Så dom kan hålla lägre pris?

Elr så kör andra upp en ända upp i rö....n
Och sparar till sämre tider.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av S6024t
Ingen vanlig hylsa för att demontera frihjulsremskivan på generatorn,möjligen om det går på dom gamla ....
Användarvisningsbild
av Prophetone
Jag bytte nyligen laddningsregulator på min generator (S60 T5 2002) som gått snart 32000 mil. Var först hos Volvo i Vara där de ville ha 7600:- då de byter ut hela generatorn och ej enbart kolen. Hiskeligt pris!! :-o Åkte till Biltema i Trollhättan o betalade dryga 300:- för en laddningsregulator och när jag fick loss den gamla regulatorn så var ena kolen 4 mm och det andra 5 mm så inte konstigt batteri lampan lyste direkt efter besiktningen på hemväg...Skönt att den inte lös under själva besiktningen ;-) Mätte vid batteripolerna 12,14 V och det batteriet fick jag kasta då det troligtvis gjort sitt efter dryga 3 år. Prövade först ladda upp det men den höll inte laddningen utan bensinpumpen la av efter ca 20 min körning. Bytte bensinfilter då det inte fanns några felkoder, bytte även LMM för skojs skull men likväl stängdes motorn bara av mitt under färd, helt random. Till slut köpte jag ett nytt batteri, oxå det på Biltema, och nu fungerar min ögonsten fin fint återigen :-) Så många klagar på Biltemas produkter men jag har enbart upplevt positiva saker när jag handlat hos dom, dessutom har de galet goda lakritsbåtar vid kassorna :P :P
Användarvisningsbild
av GLIZ
Va ute och mätte generatorn nyss. På generatorn ger den 14.5 ca. I 12v uttaget ca 12.5 igång och på + polen i motorrummet likaså. Så det blir nog ett nytt batteri och översyn och lossa spraya dra fast på stora kablarna.

av Libbe
GLIZ skrev: ons 18 aug 2021, 11:48 Va ute och mätte generatorn nyss. På generatorn ger den 14.5 ca. I 12v uttaget ca 12.5 igång och på + polen i motorrummet likaså. Så det blir nog ett nytt batteri och översyn och lossa spraya dra fast på stora kablarna.

Då är det väl inget fel??

Värderna är ju Ok.
av KalleJ
2V spänningsfall mellan generator och batteri, verkligen OK värden? Låter högt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Det är fel på den mätaren som jag har i 12v uttaget.

av Libbe
Ett NYTT Friskt batteri du köper på Macken. Har 12,7V spänning
Och en frisk Gen.. skall ladda 14,3-14,2V
Det är väl inget fel? Om man har dom värderna?

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]