Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I och med långresan nu under semestern närmar sig nästa service med stormsteg.
Den är i samband med det dags för kamremsbyte (basservice + kamrem heter det tydligen), en service som är allt annat än gratis.
Har fått ett pris på ca 10500:- på en Volvoverkstad i Småland, har sett online att verkstan i Stockholm där min PST finns ska ha ca 14100:-.

Hur som... De jag har pratat med säger att det inte behövs ett byte av vattenpumpen, ingen verkade heller känna till någon pumphaveri.
Volvo rekommenderar dessutom inte det.
Verkstan med priset på 10500:- ska ha ca 2700:- (material + arbete) om jag väljer tillägget med pumpbyte.

På min V50 D2 bytte jag inte pumpen och hade heller aldrig några problem med den.
Känns sådär att riva i detta med vattnet (och kanske skapa ett problem), när den inte drar något, vilket vissa andra D4 verkar göra.

Vad har ni för erfarenheter/tankar kring detta?
Billigare med ny pump + arbete än ett motorhaveri pga en vattenpump som havererar. Speciellt trist om det händer på långresan. Ett generalhaveri kanske inte inträffar men du ska ju ändå inte köra med en glappande/läckande vattenpump. Blir ju att betala för ett kamremsbyte till vid byte av pumpen då.

En sak till du får "på köpet" är ju till största delen utbytt kylvätska. Luftas systemet korrekt skall det inte vara några problem.

// Jonas
Fördelen med byte är väl att man får "livstids garanti" om det är Volvo original. Men frågan är om delen som monteras håller samma kvalitet som den som monterats på alla bilar i farbrik och som i princip ingen fått haveri på.

Vet en som har en V70 D5 -03 med 45k mil och aldrig bytt pump. Läser man signaturen Carman ( jobbar/jobbade som mek hos Volvo) så är byte bortkastat, han hade i inlägg han skrev runt 2010 aldrigt sett ett haveri pga vattenpumpen.

Sen är ju frågan, hur länge till man tänkt ha bilen.

Själv hoppade jag 2015 över vattenpumpen vid kamremsbytet på min V50 , körde fram till 31 maj, sen dess är den avställd pga köp av V60. Förbrukar ingen kylvätska trots att bilen i oktober är 16 år. (19000mil)
Du kan ju höra dig för med andra verkstäder kanske annars. Jag betalade strax under 13000 för byte av olja, filter, kupefilter, bromsvätska, kamrem, multirem och vattenpump samt spolning och byte av olja i automatlådan hos Mekonomen. Det var förvisso inte en VEA utan gamla D5.
Tack för input!
Mekonomen är inte många kronor billigare än Volvo efter samtal, så det tipset kommer jag att avstå.
Förra bilen hade jag till 20000 mil och tanken var väl att ha denna till typ samma mätarställning, men att köpa en ny bil med skatt på 10-12' lockar inte.

Får fundera vidare lite på saken helt enkelt. :-)
Har ställt ungefär samma fråga för ett tag sen.
"Jimmy Svensson" här på forumet svarade att han fick bytt pump vid kamremsbyte och att den var nära att skära ihop då.
Samtidigt sa min PST att varken han eller någon annan på verkstan hade bytt någon VEA-pump.

Jag handlade en GATES kamremsats med vattenpump (och samtliga spänn/brytrullar) för två tusen och en lös multirem (satsen med spännare var just då inte i lager) av samma märke för en hundring på Autodoc.
Fick pris hos två lokala allbilsverkstäder, två respektive tvåtusenfemhundra ville dom ha för bytte inkl. en slurk glykol. Den något dyrare fick göra jobbet eftersom han kunde ta det direkt under semestern och det var gångavstånd dit.

Bilen hade gått nära 20 000 vid byte och man kunde känna ett litet glapp på pumpen, vilket inte fanns på den nya såklart.
Brytrullarna (av plast) var seriöst nerslitna.
Jag stod inför samma val nu i somras. Jag valde dock att byta pumpen fast de sa att de känner inte till ett enda fall där pumpen rasat, mer än att den börjat läcka och att man byter den då. Jag ville byta ut min gula fula kylarvätska i samband med rembytet. Det visade sig vara typ samma pris att byta kylarvätska som att byta pumpen (sa till mek att tömma allt vatten när han bytte pumpen). Känns ändå som en liten kostnad på 18 tusen mil att veta att det sitter en ny fräsch pump där.
Tack för mer input!
Kylarvätskan i min bil är dock lika grönaktig som när bilen var ny.
Jag hoppar över bytet av pump om den inte visar på något glapp/läckage när allt har demonterats.
Jag bytte på.min v60 drive 2012 den byttes även vid 16000mil då förra ägaren bytte kamrem och multurem.
Jag bytte ny vid 32000 och mekanikern visa mig den och sa att jag haft en jäkla tur då det var glapp och riktigt sliten.
Han på pekade också att jag skulle ringa volvo för han trodde de skitit byt den.
Och bara blåst kunden på pengar.
Så byt den en billig livförsäkring.
Mitt tips ring runt och fråga va de vill ha om du tar med material så köper du allt på auto doc.
Jag bytte alla remar och spännande alla filter och alla vätskor.
Betala tror det va ca 6000kr med material och jobb.
Om man inte absolut måste ha jobbet utfört på volvoverkstad så rekommenderar jag att ringa runt och få prisförslag hos andra. Kan skilja sig rätt rejält.
Vissa verkstäder lägger upp det som två helt olika jobb, en service och ett kamremsbyte vilket resulterar i konstigt högra priser.
Autoexperten ville ha ca 9.000 för allt jobb när det var dags för byte på min v60. Ringde då runt och fick ner priset till 5.700kr hos en lokal verkstad.
Vattenpump ingår i princip på alla volvo när man byter rem.

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]