Trevlig bil att äga och köra. Jag åker runt i en S60 2.5T AWD Automat. :)
Om jag får gissa så tror jag att manuell låda ihop med AWD kan ge den berömda hylsan lite mer stryk om ägaren haft för vana att rivstarta.
1. Hylsa relativt billig att byta men kräver lite tid för bytet
2. Vinkelväxel - där fick jag en lagerskada. Kostar några hundralappar men ytterligare lite mer mek tid för att lösa.
3. Kardan ??? Skulle i teorin kunna bli lagerbyte på denna, men när du servar bilen sprutar du in flytande bra fett i detta.
4. Det jobbiga är om styrenheten/pumpen pajar. Utan elektronikkunskaper behöver du skicka "DEM modulen" på reparation.
5. Själva Haldex kopplingen och diffen känns väldigt driftsäkra.
Det jag gjort för att hålla min drivlina i superfint skick är att byta olja i Vinkelväxel, Haldex-koppling och bakre diffen.
Samt smort in hylsan med volvos original fett. Rostar hylsan vilket är ganska vanligt så pajjar den.
Gör man detta var 4000- 5000 mil fungerar det väldigt bra och det är enkelt att göra i ett vanligt garage med pallbockar.
När du provkör ditt tänkta objekt så belastar du bara drivlinan lite. 50- 110 på hög växel och lyssnar efter oljud.
Och givet vis provar så AWD fungerar genom att köra ut på en gräsmatta eller löst grus.
Min tråd där jag letar efter oljudet och renoverar vilkelväxeln:
viewtopic.php?f=19&t=159857
Mina bilar:
Volvo EX90 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Mina sålda bilar:
Polestar 2 MY 2024 Midnight Blue
Polestar 2 MY 2022 Snow White
Volvo S60 2.5T AWD