NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en v50 2.4i 2005.
Klockan drar sig ca 5 minuter i månaden och motorlampan (den som ser ut som en gul kamel) tänds och släcks slumpmässing.

Vet någon om firmor (ej Bilia) som kan göra sånt i Sth området?
Bilia skulle ha +2000 kronor för att titta på det...

Mvh

Urban
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Klockan behöver ny programvara (uppdatering) så jag är rädd för att det enbart är Volvo handlare som klarar av det.
Och det borde man kunna hävda vara ett ursprungsfel = 3 år enligt konsumentköplagen, men det gäller kanske bara 1é köparen.
Användarvisningsbild
av Volvic
Jag mekar hos Autonoma i Åkersberga och är supernöjd, kolla om de kan hjälpa.
av GrandDanoise
Motorlampan har jag släckt själv 3 ggr själv...
Rengör spjällhuset med mjuk trasa och Bräkleen så är jag ganska säker på att den försvinner efter några starter, men glöm inte bort att koppla bort batteriet 30 minuter innan du gör det annars så kan det lagras felkoder...

/D
Användarvisningsbild
av Sman
Hur ändra klockan till vintertid på V50 -05?
Någon som vet?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Sman skrev:Hur ändra klockan till vintertid på V50 -05?
Någon som vet?
:idea: Instruktionsboken
Användarvisningsbild
av #27
Någon som vet?
Vrid den högra spaken på instrumenet till vänster (lite försiktigt så ändrar sig klockan)..
av Shaapa
Jag måste nog oxo gräva fram och läsa instruktionsboken för att ställa om klockan... (lite omanligt är det va?) :)
.. Eller så läser man inlägget ovan..

Att klockan drar sig så mkt som 5min i månaden låter väldigt mycket. En minut eller strax över hade man kanske accepterat.

Om jag räknat rätt blir det ca 115ppm i medelfel. Normala vettiga klockkristaller brukar ligga på en grundtolerans på +-20ppm vid +25 grader plus en drift i temperatur åt ena och andra hållet från grundfrekvensen. I oktober (när inlägget postades) är inte utetemperaturen extrem på något sätt så ett fel på max 40ppm borde vara rimligt vilket skulle ge knappa 1,5min per månad i felvisning. Jag skulle anse att din klocka inte fungerar som den ska.
av Skugglo
#27 skrev:
Någon som vet?
Vrid den högra spaken på instrumenet till vänster (lite försiktigt så ändrar sig klockan)..
Tack, fick min V50 idag och är så glad. Jag HAR läst manualen och hittade inte klockinställningen någonstans, kanske man skall bege sig ner och ställa om nu och säga godnatt till pärlan.
av Ragnarpe
Skugglo skrev:
#27 skrev:
Någon som vet?
Tack, fick min V50 idag och är så glad. Jag HAR läst manualen och hittade inte klockinställningen någonstans, kanske man skall bege sig ner och ställa om nu och säga godnatt till pärlan.
I instruktionsboken för 2007 års modell: Sidan 41, Instrument och reglage, "13. Knapp för klocka - Vrid knappen för att ställa klockan"
Verkar inte finnas nåt enkelt sätt att ställa om till vintertid utan man får gå nästan hela varvet, dvs 23 timmar eftersom det inte verkar finnas nån särskilt sätt att ställa in timmar. Surt, men är väl hämtat från Ford.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]