Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
#1458666
Besiktade i förrgår och jämförde värdena från avgasprovet på 2,5T -99 med 17300mil mot en bekants Golf R -15 med 2500mil.
Golfen har Euro6-klassning, men min 22-åring verkar att vara det bättre miljöalternativet, sett till CO- värde, då det blev noll :-)
Hur är det ens möjligt?
.
S70 2,5 T:
_20210812_130905.JPG
_20210812_130905.JPG (173.92 KiB) Visad 1148 gånger
.
GOLF R:
_20210812_130937.JPG
_20210812_130937.JPG (214.4 KiB) Visad 1148 gånger
#1458694
När jag grävde lite i emmisionsklassningarna i samband med att Euro5 reglerna trädde i kraft på Hornsgatan i Stockholm så fann jag att min V70 -99 var under gränsvärdena för CO, HC och NOx för Euro6. Antar att det kan finnas andra krav, som t.ex. hur snabbt efter motorstart som bilen ska vara under gränsvärdena som säkert är mer tight med Euro6 och som våra äldre bilar därmed inte klarar.
av MickeM
#1458959
Är det inte mer än utsläppen som krävs i miljöklasserna?

Tex Automatiskt Start/stopp, omgivningsljusreglerat positionsljus bak, växlingsindikator, däcktrycksövervakning, osv....
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1458985
MickeM skrev: lör 14 aug 2021, 12:03 Är det inte mer än utsläppen som krävs i miljöklasserna?

Tex Automatiskt Start/stopp, omgivningsljusreglerat positionsljus bak, växlingsindikator, däcktrycksövervakning, osv....
Njae, snarare så att det du nämner är ett sätt för tillverkarna att i laboratorietesterna någorlunda enkelt klara kraven.
#1459007
Fast det finns inga gränsvärden för CO2-utsläppen i Euro-kraven vad jag sett. Rätta mig gärna om jag har fel. Start/Stop påverkar väl främst bränsleförbrukning, d.v.s CO2 och minskar inte övriga emissioner. Borde väl tom kunna öka CO, HC och NOx eftersom katalysatorn borde svalna lite?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1459076
SubMarine skrev: lör 14 aug 2021, 16:36 Fast det finns inga gränsvärden för CO2-utsläppen i Euro-kraven vad jag sett. Rätta mig gärna om jag har fel. Start/Stop påverkar väl främst bränsleförbrukning, d.v.s CO2 och minskar inte övriga emissioner. Borde väl tom kunna öka CO, HC och NOx eftersom katalysatorn borde svalna lite?
I normal körning i verkligheten, antagligen.
I testcykeln i laboratoriet? Nej.
Värmare XC60 22-

Efter sökande i diverse trådar kan jag […]

Jag bytte på min s60-04 i somras och det bor[…]

Stefans 968

Nu ska det enligt säkra källor bli 200% […]

Dessa delar det pratas om här ger felkod om d[…]