Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
pb81 skrev: tor 12 aug 2021, 07:28 .... kan dock inte fatta hur man vill vara utan den funktionen.
Tror inte någon vill vara utan, men när bilen börjar bli gammal tvekar nog många att lägga 15.000 på två stötdämpare

Min förra XC70 saknade nivåmat och det funkade bra nästan jämt, även med mina 2-tons båt/bil/flak/hästsläp utan problem.

Det som var kass utan nivåmat var om man lastade tungt i bagaget med öl från bordershop eller om man hade en husvagn utan boogie som hänger tungt på kroken. Då saknade man verkligen nivåmat enormt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Även om husvagnen inte hänger så där jättetungt på kroken är även vagnar upp mot 6,5 meter i karosslängd på en axel nuförtiden. De blir väldigt gungiga på en XC70 utan Nivomat. Vi har två XC70, en med och en utan Nivomat, så jag har provat båda delar.
Även om min bil nu är tio år och har rullat 34000 mil, så hade jag köpt nya Nivomat om det behövs utan att tveka. Så mycket nytta har jag av dem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: tor 12 aug 2021, 16:11 Även om husvagnen inte hänger så där jättetungt på kroken är även vagnar upp mot 6,5 meter i karosslängd på en axel nuförtiden. De blir väldigt gungiga på en XC70 utan Nivomat. Vi har två XC70, en med och en utan Nivomat, så jag har provat båda delar.
Min uppfattning är att nivåregleringen är aldrig tillräckligt snabb för att kunna häva gungningen. Nivåregleringen kan inte pumpa upp och ned sig i motfas för att släcka ut rörelsen.

Att det blir bättre med nivåmat är för att den är hårdare dämpad än originaldämparen.

Jag har nämligen provat med hårda sportdämpare och de fick gungande att upphöra fullständigt, ännu mera effektivt än nivåmat trost att sportdämparna helt saknar nivåreglering.

Så har man problem med långa enaxlade släp som får bilen att gunga skulle jag slänga på hård sportdämpare så blir det superstabilt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det kan man säkert också göra. Fast då får man förstås ingen nivåreglering, och kanske en onödigt stötig bil när släpet inte är med.
Men annars håller jag med, det är inte själva nivåreglerandet som minskar på gungandet, det är den indirekta effekten av att stötdämparen blir hårdare för att hantera kultrycket, och då spjärnar den emot bättre mot gungandet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om man inte gillar stötiga bilar (nivåmat är ju rejält hårdare satt än original, har haft båda varianterna nya) så är igentligen ställbara stötdämpare bättre än nivåmat.

Har också en bil med ställbara dämpare, där kan man välja sport när släpet är på så är det helt gungfritt, så väljer man comfort när mn kopplar av släpet och det går mjukt och fint.

Allt under förutsätting att man inte lastar tungt i bagaget eller har ett släp som hänger tungt på kroken s klart, då behövs nivåreglering. Den bilen har ju i.o.f.s både och.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min XC70 ville jag ha en någorlunda normal personbil som skulle fungera så bra som möjligt som dragbil. Jag räknade med att kunde den det, då skulle den fixa allt annat bra också. Utom racing, men det var jag inte ute efter heller.
Därför var valet mellan standard, 4C eller Nivomat inte svårt för mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Perfekt med nivåmat idag när man köpte 250 kg foder. Eller när man lastade 500 burkar starköl i bordershop på semestern. :-)
Bilagor
20210821_131000.jpg
20210821_131000.jpg (741.38 KiB) Visad 489 gånger
av svettudd
Jag har en liggandes i fullt fungerande skick. Saknar nivåmat otroligt mycket, men hittade ingen ersättare för en vettig slant så byggde om till gasdämpare och sparade den som var hel.

Finns en liten bit utanför Göteborg.
Kan också skickas mot förskottsbetalning.
Bilagor
20250917_154437.jpg
20250917_154437.jpg (2.49 MiB) Visad 31 gånger
20250917_154432.jpg
20250917_154432.jpg (3.55 MiB) Visad 31 gånger

Elbilsparadiset Norge kan få ett rejäl[…]

Ja, det är stor skillnad mellan D4 och D5. […]

Bensinen i förgasaren försvinner inte n&[…]

Bromsbelägg byte

Dina nya belägg kommer att slita in sig till […]