Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag vänder mig till proffsen!
Jag måste gasa för att min 740 ska starta, inte alltid men oftast, varit så i 4 månader ungefär. Tomgången är inte heller helt 100, den är skakig men bilen dör dock inte om den får stå på tomgång.

Mekonomen bytte ”insprutstätningar” tror jag dom hette? För 4 månader sedan men problemet kvarstod endå.

Det jag gjorde förra veckan på bilen var att byta:

Tändspole, tändstift, tändkablar, fördelarlock+rotor och insugspackning (haft bilen i 6 år och detta var första gången jag bytt dom). Bilen går mycket jämnare och ”hacken” vid körning har upphört efter detta byte. Tomgången var något värre innan jag bytte allt detta men somsagt är fortfarande inte helt 100…

Batteriet är endast 3-4 månader gammalt (från mekonomen), bytte generator (+nytt kol från biltema) från skroten i samma veva som batteriet och generatorn går som den ska enligt min ”amperemätare”.

Tips på vad det kan vara?

Mvh :-D
Både när motorn är kall och varm.

Dock imorse så startade den kall utan att jag behövde gasa. Så jag körde till jobbet ca 20min E12 väg. Väl på jobbet parkering stängde jag av bilen, väntade nån minut och kunde dock nu starta den varm utan att behöva gasa.

Däremot igår så hade bilen stått i en vecka pga att jag varit hemma sjuk och då behövde jag gasa för att starta den. Sen körde jag i 5 minuter till bensinstation och även här behövde jag gasa för att starta bilen efter tankning.
Hmm, skulle säga tjuvluft som Lennarte skrev alternativt att pumpen inte levererar fram bensin. Om du möter på starten utan att gasa startar den efter en stund eller måste du gasa?
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]