Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emiola88
Har en V70 R-Design 2011 Mina bakdäck är helt slut efter ca 5 månader och 600 mil! Det är 245/45/18 Pirelli P-Zero! Har precis gjort en fyrhjulinställning och den visar inget avvikande enligt verkstaden! Bussningarna ibak är nybytta. Någon som har varit med om något liknande? :-o

Mvh
av Andis
Hmm om allt är rätt ställt är det ju inte det. Förutsätter att du inte kör med toksänkt 45 graders vinkel på hjulen. Då ser jag bara aktiv körstill i kombination med p zero som en sa en gång dom är som suddgummin men vilket grepp
Användarvisningsbild
av VolvoB20
600 mil :-o :P :party: :-( :P Låter som vinklarna är totalt knas och du fick dem helt fel ställda.

Mina Nokian Z-line 245/40-R20 har rullat över 7000 mil och klarar nog 10.000 mil innan de är nere på 1.6 mm.
av Emiola88
Ja något är ju helt åt he*lvete 😂 Frågan är ju bara vad man skall börja, tänkte hämta lite info här som jag kan påpeka till verkstaden! Enligt dom så är ju hjulinställning korrekt men den hjulinställningen gjordes ju på däcken dom sitter på! Kanske skall köpa en ny uppsättning och göra en ny?
av Kimmen90
Hade en uppsättning P-zero 225/45-17 om jag inte missminner mig. Samtliga däck va slut efter två säsonger, ca 2000 mil pga snedslitna.
av Emiola88
Har googlat runt lite, börjar ana att det är som KalleJ skriver att dämparna är slut ibak, det är ju nivåreglering på mina dämpare så då kommer det ju kosta en liten slant 😂! Finns det några kännetecken vid dåliga dämpare med nivåreglering?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Emiola88 skrev: ons 11 aug 2021, 11:33 Har googlat runt lite, börjar ana att det är som KalleJ skriver att dämparna är slut ibak, det är ju nivåreglering på mina dämpare så då kommer det ju kosta en liten slant 😂! Finns det några kännetecken vid dåliga dämpare med nivåreglering?
Det där får ni förklarar för mig för det fattar jag inte. Har åkt med gamla bilar när dämparna var så slut att de var sämre än cyckelpumpar från konsum och bilen gungade som ett skepp i storm. Men inte slets däcken fortare för det.

Om bussningar och leder är slut däremot så kan ju hjulvinklarna flexa både hit och dit så däcken slits i raketfart.

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]