Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Vad är det för pump!? Ser ju ut att ha impellern åt fel håll jämfört med den gammla.
Spola systemet och kolla slangarna, lufta ordentligt. Disktablett tricket kanske
Användarvisningsbild
av Cotag
Kass toppackning? Provat am det är avgaser i kylvattnet?
av Mjaolsson
Det bildas inget tryck i kylsystemet om jag håller för med handen efter att locket tagits bort. Finns det något annat sätt att kolla om packningen gått?
av m2c
Jag vet inte hur effektivt det var, men när jag misstänkte att min 740 med bensinmotor läckte så tog verkstaden avgasproben och höll över expansionskärlets öppning för att leta co2.
Dock visade det sig att jag hade ett annat fel den gången.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Mjaolsson skrev: sön 08 aug 2021, 17:34 Nu blir man snart tokig.
Har bytt vattenpump, termostat, värmebatteri, kylare, locket till exp kärl. Kalibrerat tempgivare. Ja och motorn blir fortfarande över 100 grader och går ner till 97 grader ibland. Jag kopplade bort värmepaketet innan jag bytte det och satte en slang på rören. Den låg stabilare vid 97 grader då. Har inte kotrollerat öppningstemp på nya termostaten. Den som jag bytte funka, öppnade vid 92 grader.
En sak till, när jag bytte kamrem och pump var pumpens skovlar annorlunda, kan det varit problem med cirkulation tidigare?
Någon som har erfarenhet från detta får gärna höra av sig. Bifogar bild på pumpen
Nu blir jag lite orolig.
Har nyss köpt en sats med kamrem och vattenpump från SKF, och min nya pump ser precis ut som på bilden. Kul det vore om man sätter in den och får problem med motorn sedan...

Edit: Nu har jag kollat bilder på vattenpumpar från Bosch, Continental, INA, SNR, SKF, Valeo, Meyle och Aisin. Alla har samma utförande på impellern, så det bör inte vara något problem.
av Mjaolsson
Ja då går den som den ska igen.
Den nya termostaten öppar vi 90 grader(Skruvat.se). Såg på den gammla att det var stämplat 85 grader. Då jag kollade öppningstemp på den gamla, jodå den öppnar vid 85. Så jag satte tbx den gamla(volvo orginal). Ovh nu ligger trmpen på 92 grader :-D.
Det har varit värmebatteriet som har varit boven. Bytte ju även kyl, det har säkert gjort gott också.
av berrabus
Mjaolsson skrev:Ja då går den som den ska igen.
Den nya termostaten öppar vi 90 grader(Skruvat.se). Såg på den gammla att det var stämplat 85 grader. Då jag kollade öppningstemp på den gamla, jodå den öppnar vid 85. Så jag satte tbx den gamla(volvo orginal). Ovh nu ligger trmpen på 92 grader :-D.
Det har varit värmebatteriet som har varit boven. Bytte ju även kyl, det har säkert gjort gott också.
Kanske jag som är trög men du har bytt värmebatteriet och sedan är allt som det skall dvs det var det som orsakade allt?
Värmebatteriet, är det värmeväxlaren för kupevärmen som avses?
av Mjaolsson
Stämmer att det va dålig cirkulation via värmeväxlaren. Termostaten får då inte aktuell motortemp. Och öppnar inte.
Motorn börjar att skicka kylvattnet via värmeväxlaren, när motorn är uppe i temp öppnas termostaten och tar vatten från kylaren.
Hoppas det klarna berrabus :-)
OBD P0121

Tyvärr så uppträder bilen exakt li[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]