Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det kan vara för mycket rost eller skräp i belägghållarna också. Då kan själva beläggen sitta fast, trots att oket fungerar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag verkar ha samma problem på min V60 MY13. Väldigt märkligt....
Är det ingen som fått ordning på det?

Undrar hur många V60 som åker runt med varma bakbromsar utan att tänka på det.
Användarvisningsbild
av LeifA
Det är ingen rost eller något som sitter fast. Det märkliga är att det är olika var gång man kör. körde en tur på 40mil enkel och vä bak var helt kall och hö lite ljummen, nästa gång kör man kanske 1mil och båda bak är lika varma. Skulle det vara lite blöt väg då är båda helt kalla så det lilla vatten som kommer på skivorna räcker för att kyla. Det kan ligga på så mycket att skivan blir lite blå ibland.
av Canopy
Jeg har samme problem. V70 2016. Med elektrisk håndbrems.

Jeg har byttet skiver/klosser, smurt opp glidere, pusset rust. Alt glir veldig fint. Jeg har også byttet pakninger på caliper, samt luftet bremser.

Det er bare venstre side som ligger på.

Det må da finnes en løsning på problemet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har gjort samma som du @Canopy, men efter 2 mils lugn landsvägskörning bränner jag mig på skivans nav om jag petar på det. Högersidan är sval...

Testat med annat ok inkl. handbromsmotor
Testat med andra belägg
Beläggen löper fint
Testat med annan okhållare och nya fräscha dammskydd.

Jag upplever det som att problemen börjar så fort jag går ur serviceläge med handbromsen.

Jättefrustrerande, jag vet inte vad jag skall göra, jag kan ju inte använda bilen känns det som.
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag har nu bytt hydrauldelen på ABS-enheten och det verkar hjälpt. Har kört närmare 100 mil nu och det har inte blivit varmt någon gång. Som varmast har det varit kroppstemp på de och då samma fram.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter bra LeifA, tack för att du återkopplar i tråden! Köpte du en begagnad ABS enhet? Bytte själv?

För egen del renoverade jag oken och då försvann problemet med att det var olika vid P-broms i serviceläge och inte men den gick fortfarande varmt på båda sidor. Men sedan har jag kört 3-400 mil och det blir svalare och svalare. Jag tror och hoppas att det kan handla om någon form av inslitning av beläggen för min del, jag har upplevt det fram en gång, belägget ligger lite lite snett så att kolven inte kan gå tillbaka tillräckligt men tillräckligt för att skapa friktion.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag läste på lite om bytet av BCM och efter montering skall den kalibreras, någon som vet mer exakt vad den gör under kalibreringen?
av VolvoJull3
Jag har samma problem VÄ-bak på en av mima V70 bilar. Allt skedde efter skiv och belägg byte, har också provat allt. Bytt beläggen, nytt Ok samt ny bromsslang. Inget hjälpte, bilen gick igenom besiktningen, men kanske provar leifA's metod för att få bort detta elände.
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]