Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Jag undrar om vilka erfarenheter ni har av skillnaden mellan dessa, framför allt med avseende på däckbuller mm.
S80 borde ju vara tystare i egenskap av sedan, men ett tidigare test i Vi Bilägare pekade på motsatsen.
av KalleJ
Hur? Det är bokstavligt talat samma bil. Lite fjärdrings komponenter och kaross som skiljer.

Tänk på att 1dB är minsta hörbara nivåskillnad man normalt kan uppfatta. Skulle gissa att det är inom felmarginalen för deras test.

Från 2008
1. Lexus 600 h, 69.3 dB
2. Mercedes S-klass, 71,9 dB
3. Volvo V70, 72,2 dB
4. Renault Mégane, 72,8 dB
5. Volvo S80, 73,0 dB
Bullrigaste bilmodellerna:
1. Nissan 350 Z, 80,8 dB
2. Citroën C1, 80,4 dB
3. Opel Astra, 78,0 dB
4. Skoda Octavia, 77,7 dB
5. Skoda Fabia/ Peugeot 308, 77,4 dB
Källa: Vi bilägare (TT)
Det borde vara så att däckbuller från bakre hjulparet letar sig in mer i kupén på en V70 . Har förvisso inte jämfört de två men i min V70 tycker jag mig höra en del däckljud från bakre änden av bilen och jag inbillar mig att just det bullret finns inte i en S80 men vad vet jag.
Jag har en V70 2009 och en S80 2012. Man kan tycka att S80 skulle vara tystare. Men faktum är att jag upplevde V70 som tystare från backdäcken än S80. Jag har ljudisolerat båda bilarna, eller rättare sagt flyttat över från V70 då den ska säljas, till S80 och samtidigt kompletterat S80 då det går att få in med isolering i den. Om du ska välja bil efter ljudnivå mellan de två så är V70 inte sämre på något sätt. Min V70 har laminerat glas vilket skall göra skillnad. Se klippet på laminat vs standard som jag gjorde.
.Jag skiftade främre rutorna då de har samma mått. Så laminat kan du ju kolla efter på de bilar du är intresserad av. Och är du händig kan du isolera själv, utöver att ha "tysta" däck.
chrippa1 skrev:Jag har en V70 2009 och en S80 2012. Man kan tycka att S80 skulle vara tystare. Men faktum är att jag upplevde V70 som tystare från backdäcken än S80. Jag har ljudisolerat båda bilarna, eller rättare sagt flyttat över från V70 då den ska säljas, till S80 och samtidigt kompletterat S80 då det går att få in med isolering i den. Om du ska välja bil efter ljudnivå mellan de två så är V70 inte sämre på något sätt. Min V70 har laminerat glas vilket skall göra skillnad. Se klippet på laminat vs standard som jag gjorde.
.Jag skiftade främre rutorna då de har samma mått. Så laminat kan du ju kolla efter på de bilar du är intresserad av. Och är du händig kan du isolera själv, utöver att ha "tysta" däck.
Berätta gärna mer om hur och var du isolerat extra. Vad har du använt för material mm? Kanske t o m i en egen tråd.
Jag har isolerat golv, tak, dörrar, motorrum och bagaget. Gjort detta nu under semestern men tog bara några kort. Borde kanske gjort en video. Då jag som jag berättat har två Volvo så kunde jag direkt jämföra skillnader och om det då var värt allt jobb. Och ja, absolut. Och än mer säker efter att ha isolerat S80 till att den nu är tystare än V70. Jag tycker att du börjar med golvet, vilket kan ge en direkt skillnad. På golvet använde jag längst fram 5mm Silent coat butyl/bitumen. Resten 2mm Silent Coat vibrodamping, dubbla lager. Sen som ljudisolering Silent coat isolator. Butyl är att föredra då bitumen inte fungerar så bra under +15 grader. Silent coat är också lätt att skära till. Dörrar, torped och tak 2mm Silent Coat vibrodamping. Fasen det blir mycket att skriva. Jag gör en video istället. Kolla min kanal så lägger jag upp något snart.
av errim
Jag har en s60 2007 20 000mil. Den går tystare än dotterns v70 2014 7000mil. Fäller jag baksätet på s60in så får jag mera vägbuller in i kupen från bakvagnen. Så just att det är en sedan gör att den är tystare. Sen betyder däcken förstås mycket. Jag kör på Goodyear och dottern på Pirelli (är inte Pirelli kända för att vara bullriga?)

@chrippa1 Mycket intressant den ljudisolering du har gjort! Skulle uppskatta mycket att se en video om detta.
errim, vill inte tjafsa om detta men det behöver inte vara så. Min V70 är bättre isolerad än min S80 från fabrik. Så förmodligen så blir sedan tystare under samma förutsättningar men att man sparat på isolering så att de blir likvärdiga. Jag kollar vilka bilder jag tog och lägger upp en film om mina erfatenheter om ljudisoleringen. Återkommer om detta.
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]