Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoTransmission
#145755
swede® skrev:Någon skrev något men det inlägget har raderats? Vore intressant att läsa vad som skrevs ;);)

PM till Stefan har lästs av honom men inget svar ännu i tråden ;);)
Jo då jag har läst inlägget.
Fann däremot ingen anledning till att svara då vi redan skrivit att tråden skulle tas upp V47 igen efter tester och utvärdering.
Dessutom har vi ju talats vid på telefon idag :wink:

Men som svar på några av dina frågor:
Vi har 3 olika leverantörer av lameller.
Oljetrycket är ändrat i både tcm och i ventilhuset, detta mäter vi upp med en egentillverkad mellanplatta till ventilhuset.Dock bara aw50-42.

Vi gör alla modifigeringar själva.
Turbinen har inte orginal stallvarv och den är tillverkad i Sverige.
Och nej det är inte från level 10.
Växellådan kommer testas på en bil med 450 bromsade hk.

Jag läste att du ochså har en firma med speciell inriktning på att förstärka volvos aw50-42 automater. http://www.ehpracing.se/Joomla/
några framsteg i utvecklingen?

Ser fram emot att provköra vår snart :!:

Med vänliga hälsningar

/Stefan
Användarvisningsbild
av swede®
#145815
AutoTransmission skrev:
swede® skrev:Någon skrev något men det inlägget har raderats? Vore intressant att läsa vad som skrevs ;);)

PM till Stefan har lästs av honom men inget svar ännu i tråden ;);)
Jo då jag har läst inlägget.
Fann däremot ingen anledning till att svara då vi redan skrivit att tråden skulle tas upp V47 igen efter tester och utvärdering.
Dessutom har vi ju talats vid på telefon idag :wink:

Men som svar på några av dina frågor:
Vi har 3 olika leverantörer av lameller.
Oljetrycket är ändrat i både tcm och i ventilhuset, detta mäter vi upp med en egentillverkad mellanplatta till ventilhuset.Dock bara aw50-42.

Vi gör alla modifigeringar själva.
Turbinen har inte orginal stallvarv och den är tillverkad i Sverige.
Och nej det är inte från level 10.
Växellådan kommer testas på en bil med 450 bromsade hk.

Jag läste att du ochså har en firma med speciell inriktning på att förstärka volvos aw50-42 automater. http://www.ehpracing.se/Joomla/
några framsteg i utvecklingen?

Ser fram emot att provköra vår snart :!:

Med vänliga hälsningar

/Stefan
Vi har ju snackat på telefon :)
av linnar
#145880
Min gamla S80 Automat -99 har nu gått 24 000 mil. Vid 18 000 mil började lådan
växla konstigt. När man gick ner i fart och närmade sig 40km/t växlade plötsligt
lådan ner så hårt att hjulen nästan gled på asfalten. Detta hände inte alltid men
då och då. Tiden blev kortare mellan gångerna. Den växlade också ryckigt
vid vanlig växling. När man lade i backen slog det till i hela bilen osv.

Jag känner en kille som sade att han skall byta mjukvaran till växellådan. När han
gjorde det passade han på att byta till senaste mjukvara överallt där sådant skall
finnas. Mjukvaran var från 2006.

Efter denna uppdatering har växellådan växlat bättre än när den var ny och några
ryck förekommer inte alls. När backen läggs i känns ingenting osv.

Bilen har nu gått 6000 mil efter uppdateringen helt utan problem med växellådan.
Killen som gjorde uppdateringen jobbar på Volvo PV med någon form av
utbildning. Han sade att där körs verkligen bilarna hårt.
Man byter bilar efter ca 10000 mil. Aldrig någonsin har någon automatlåda
havererat på så sätt att det inte enkelt går att åtgärda. Sådan åtgärd har
bara gjorts någon enstaka gång på flera år. Han säger att en med
normalkörd bil bör lådan gå minst 30000 mil utan någon åtgärd.

Talar man med verkstäder eller på forum där problem diskuteras får
man upplevelsen att lådor och annat går sönder stup i kvarten. Det är
dock bara en illusion då just de som har problem vänder sig dit.
Problemen hopar sig där så att säga.

För att testa ovanstående talade jag med kanske upp mot 20 personer
som kör automat. Bilarna hade gått allt från 2000mil till 40000mil. Ingen
har eller har haft några större problem. Ett par hade laddat in ny
programvara och efter det fungerade allt som det skulle.

Det är en myt att automatlådor håller sämre än vanliga växellådor.
Däremot är kvaliten väldigt skiftande mellan samma lådor vare sig
det är automat eller manuella. En låda kan rasa efter 3000mil medan en
annan exakt lika dan går långt efter 40000mil osv.
Användarvisningsbild
av swede®
#160529
AutoTransmission skrev:
swede® skrev:Någon skrev något men det inlägget har raderats? Vore intressant att läsa vad som skrevs ;);)

PM till Stefan har lästs av honom men inget svar ännu i tråden ;);)
Jo då jag har läst inlägget.
Fann däremot ingen anledning till att svara då vi redan skrivit att tråden skulle tas upp V47 igen efter tester och utvärdering.
Dessutom har vi ju talats vid på telefon idag :wink:

Med vänliga hälsningar

/Stefan
Hur har det gått med testet och utvärderingen vecka 47?
av AutoTransmission
#160561
Hej hej

jodå vi har provat och provat ändrat provat och ändrat igen :???:

Det gick över förväntan med 4t65e lådan som byggdes delvis med delar från hd lådan.Dessvärre rensade vi axeln till 3an så även den försökar vi hitta från hd´n.

50-42 lådan gick tyvärr sämre.
Oväntat hårda växlingar och den slirar hej vilt på de högre växlarna.
Dessutom lyckades vi sabba statorn vid 2 tillfällen.

Så det letas friskt efter axeln men det verkar mycket kvar på 50-42 lådorna.. :(
Man blir ju inte så motiverad när ingenting fungerar :lol:

Tur att man fick i sig lite julmat nu så man orkar kämpa vidare..det ser tjockt ut i januari :wink:
Användarvisningsbild
av swede®
#160562
AutoTransmission skrev:Hej hej

jodå vi har provat och provat ändrat provat och ändrat igen :???:

Det gick över förväntan med 4t65e lådan som byggdes delvis med delar från hd lådan.Dessvärre rensade vi axeln till 3an så även den försökar vi hitta från hd´n.

50-42 lådan gick tyvärr sämre.
Oväntat hårda växlingar och den slirar hej vilt på de högre växlarna.
Dessutom lyckades vi sabba statorn vid 2 tillfällen.

Så det letas friskt efter axeln men det verkar mycket kvar på 50-42 lådorna.. :(
Man blir ju inte så motiverad när ingenting fungerar :lol:

Tur att man fick i sig lite julmat nu så man orkar kämpa vidare..det ser tjockt ut i januari :wink:
Synd att höra, men bara ta nya friska tag ;);)
Användarvisningsbild
av Crille
#161404
Friläge mellan 2an och 3an är ett hårdvarufel i lådan.
Tyvärr syns det ganska ofta.
Och avhjälps med en renoveringssats. :wink:

/Stefan
Jag har haft problemet med slirande växlingar mellan 2 och 3 an på min 01:a. Då var det B4 locket på lådan saom var dåligt. Bilen hade då gått ca 17 000 mil, har nu kört med den i ca 3 år och ytterligare 5000 mil efter bytet och det har inte varit några problem med lådan.

Sök på B4-lock i forumet och ni kommer att få flera träffar på detta.
Locket kostar ca 200:- och om en verkstad ska byta det skulle jag gissa på att priset blir runt en tusing. Betydligt billigare än att renovera hela lådan. Detta finns som en service bulletin i volvos gamla vadis program.
av fredenm
#177568
Hej!

Tänkte skrämma igång tråden igen. Jag gjorde som sista inlägget löd, jag böt b4 locket.
Problem innan: Rycker vid stillastånde när man lägger i R och D, det är som lådan väntar en stund sen slänger i vxl.
Oroliga växlingar samt vid ned saktning från ca 90 km/h till 30-50 km/h så varvar motorn upp vid acceleration sedan kastas vxl i.

Problem efter: Rycker numera bara vid iläggning av R vid stillastående, D läggs i mjukt o fint.
Ngt mindre oroliga växlingar bättre lock-up funktion samt rycket vid nedsaktning sen acceleration har försvunnit.
Total uppgradering av mjukvara är gjord samt sköljning + byte olja och nu b4 locket är gjort.
Det är en D5 -02:a 21000mil
Men lådan är ju inte helt 100 nån som har något idé, hörde att neutralfunktionen kan ligga med och spöka?
Är detta allt man kan göra utan byte/renovering av låda, frågar man rejmes står dom som fågelholkar och menar på att det är extremt sällsynt med automat problem men man ser ju här på forumet att det är allt för vanligt.

Tacksam för svar o idéer
Magnus
Användarvisningsbild
av gooose
#177585
Vet du om du har neutralkontroll på din bil?

Annars tar man bort den genom att ladda programvara som har art nr 30646691 neutral bort när denna laddas ner så uppgraderas programvaran till den senaste om det har kommit någon sedan du gjorde det senast Har inga kostnader endast art nr

Neutral bort programvaran kostar mer (tror jag )än att göra en uppgradering

Bara att prova i ditt fall om du har den kvar

//Goose
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]

Jordpunkt V70-12

V70 2012. Var ansluter man bäst en kabel perm[…]