Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maxang
Hej.
Som rubriken lyder undrar jag vilka skillnader (värda att nämna) det är mellan D2an och 1.6 drive.
Har tänkt köpa någon utav dem för ett maxpris på 80.000. Vad ska jag tänka på i valet mellan dessa? Serviceintervaller, vanliga fel, fallgropar osv. Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det viktigaste att kolla är om bilen behöver Eolys vätska eller inte. Om bilen behöver Eolys vätska ökar risken för problem med ökade kostnader som följd. Det finns otaliga trådar angående detta.
My 2010-2011 fanns V70 med motor D4164 T som kräver Eolys och byte av partikelfilter var 12000 mil, dyrt. Modellbeteckning 1.6D med tillägg DRIVe.
My 2012-2015 fanns V70 med motor D4162 T med regenerering som inte kräver Eolys, och heller inget krav på byte av partikelfilter. Modellbeteckningar är förvillande, My 2012 betecknades DRIVe kort och gott, samt My 2013-2015 betecknades D2.

Detta är vad jag kommit fram till, rätta mej gärna!!
av Volvoold
Jag har tidigare provkört båda, och kan konstatera att det är stor skillnad. 114 Hk är mkt piggare att köra än 109, och har dessutom en extra växel (6-vxl) vid manuell låda.

Jag vill minnas att den starkare motorn också gick tystare med avseende på dieselknatter.

En del hävdar att den svagare, drar mindre diesel.
av Volvoold
Vanliga fel är enligt Länsförsäkringars skaderapport byte av spridare och koppling.

Kopplingsbytet gäller även på Citroën C5 som har samma motor, har jag läst i Citroën-akuten.

Länsförsäkringars skaderapport kan du läsa om här.
https://lansforsakringar.se/blekinge/pr ... skinskada/

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]