NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
fjohan82 skrev:Bytte koppling en gång på min D2 jag hade, vid 6000 mil. Det gick på garantin.
Bytte in bilen vid 20000 mil, då fungerade kopplingen lika bra som direkt efter bytet.
Grannen var bra less, felet kom tydligen utan förvarning båda gångerna. Sen sänkte ju Volvo intervallet på kamremmen , märkligt att de äldre 1,6d och 2.0D grejar 24000mil, men nyare D2 bara 14000mil , så det blev rem byte tidigare än planerat.
Användarvisningsbild
av frasse4
1.6d är ju 16-ventilsmotor och D2:an bara 8-ventilare så man kan ju gissa att de gick på en smalare rem till den senare?

Föräldrarna hade en V50 1.6d -10, den var snål men mycket annat som strulade så den var mycket på verkstan dessvärre
av Dulken
Hej!
Har själv en 1,6d -09. Har kört drygt 600 mil sedan jag köpte den, långt ifrån problemfria mil dock, har hittills bytt partikelfilter, stötdämpare och fjädrar runt om som går av som spagetti ringar, hjullager som rasat, kondensor som inte tål salt och vittrar sönder. Strular lite med nivåregleringen till halvljusen. Nu senast så tvärdog den när jag skulle iväg och gick inte att starta igen, bytte bränslefilter och då gick den igen( än så länge). Som tur är så klarar jag att skruva själv, annars hade det blivit (ännu) dyrare.
Har också läst mig till att bla egr-ventilen har lust att strula så det blir väl byte av den snart också.
Nu har den förvisso gått drygt 23000 mil men ändå. Men annars så är det en ganska trevlig bil att köra, går tyst och mjuk, långt ifrån en raket men den går ju billigt istället ::)
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag har en c30 drive -11 sedan några år tillbaks som pendlingsbil.
Jag har kört ca:14000 mil nu och den har varit fantastikt problemfri.
det allvarligaste som hänt var i våras då jag bytte hjullager fram efter en kortare tids missljud.
Fyllde på AC´n i somras då den var tom men det är vanligt efter 10 år enligt han som fyllde på.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]