Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet mitt är att det inte går att manuellt reglera hastigheten på kupéfläkten. Upptäckte felet efter jag köpte bilen i våras att vredet inte fungerade. Det gröna markeringsfältet ovanför ratten tänds inte överhuvudtaget. Fläkthastigheten ändras automatisk om man ändrar på temperaturratten från kalt till varmt. Jag tror att värmefläktsmotståndet borde vara helt. Får inte fram någon felkod med PPC läsare. Har haft vattenläckage H-sida via friskluftsintaget genom fläktmotorn. Åtgärdat problemet med ny tätning ”butylgummi” och fastsättning av plastkåpan över intaget i torkardiket.
Tacksam för alla tips. Uppskattas.
Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
Kan du läsa av vredet med PPC? Alltså se värdet? Annars kanske nån kompis har vida eller autocom och kolla värdet?
Om det är fel på vredet är det nog enklast att köpa panelen på skroten.
Hej m2c!

Nej tyvärr. Det går inte på den läsaren jag har.
Kanske någon som har Vida el liknande och hör av sig.
Vet du vad det är för värden som gäller i så fall.
Lite info. Den lilla fläkten på panelen fungerar och suger till sig ett liten tunt papper framför gallret vid test.
Går det att byta den panelen "CCM" utan att åka till Volvo och gifta in den?
Jag bor i Stockholm Nacka

Lennart
Hej igen!

Tack för tipset. Brukar göra det som du tipsade om att lossa jorden efter läst andra som missat det och fått följdproblem. Har pratat med OBD Electronics AB som inte kände igen mitt problem och lite tveksam till att felsöka på CCM,en. Han var också osäker på om det gick att byta rakt av även om den hade nummer som var nästan identiska. Gjorde en ny felkodavläsning och även en radering av eventuella osynliga felkoder. Hade inte förväntat mig någon avhjälp av felet mitt. Det finns 12V i uttaget för cigarettändare. Tacksam om någon har fler tips än de ”m2c” har delat med sig av.
Är det CCM,en som spökar eller kan det vara något annat tro?

Lennart
Har varit hos två Volvo meckar och läst av med Vida ”felkodsläsare” och inga felkoder fanns. Enligt dem så behövs ny mjukvara vid byte av CCM.

Lennart
Lite info nu när det fungerar igen och en glad XC90 ägare.
Nu fungerar fläktvredet manuellt. Vet inte riktigt var felet var. Har gjort följande. Lossade batterikabeln i går kväll. Plockade i dag ur CCM,en och i delar samt alla tryckknappar raden längs ner tog ur. Samtliga kontakter till radiodelen och CCM lossades. Återmonterat allt och det fungerar igen. Nu steg bilen i värd.

Lennart
Hej, jag hade samma fel, och hittade vad problemet faktiskt var, jag tog ut ccm:en ur bilen och öppnade upp den, om man gör det så hittar man en vridpotentiometer, och jag lödade lös den, sen finns det 4 metall "fingrar" som håller ihop hela potmeter, när man böjer dom åt sidan kan man ta isär hela själva potmetern. Då rengjorde jag allt med en lite alkohol (ev. Bromsrengörings-spray) jag hittade att insidan var dammig och det hade nånting som såg ut som fett på insidan. Så efter man har tagit bort allt detta då är det bara att löda tillbaka och då funkar den perfekt igen! Så jag är ganska säker på att damm och smuts faktiskt är orsaken till att den slutar funka. Men det är lite jobb att fixa såklart! Och GLÖM INTE ATT TA LÖS BATTERIET jag glömde det en gång och nu har jag en airbag-fel som påminner mig varje dag
Säg den glädje som varar. Prövade att ställa kupé fläkten manuellt vilket inte gick. Ska pröva tipset som ”Svenieee” beskriver. Hoppas att det tipset hjälper även mig.

Lennart
Gjorde ett försök att ta bort potentiometern. Lödtennet gick bra att få bort men den var fastlimmad på kretskortet. Där tog det stopp. Sprejade den med Video Spray för elektronik så att den blev genom blöt. Om det hjälpte vet jag ej men satte i hopp allt och den fungerar igen.

Lennart
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Vårda v90 2025

Volvo rostar alltihop inom tre år. Sälj[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]