Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joelmanprao
Hej,

Tog upp kontaktstycket som går till båda strålkastare därför att vänster halvljus inte har mer än 0.5 volt. (Kontakten halvvägs upp till torpedväggen typ vid luftfiltret).
Sumrade stiften och fick fram att stift nr 3 är halvljus +plus kontakt. I honan på stift 3 finns inte någon spänning. Gick upp och mätte spänning i säkringen 16,17? Där finns spänning.
Hittar inget relä till detta och läst mig till att dem är integrerade och inte går att byta för sig.

Någon som har erfarenhet och tips?
Ska man behöva byta box bara för att ett relä är sönder? Någon som lagat detta och vet var man ska löda ihop att?

Trevlig helg

Tack!
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, säkring 17 och 20, inte 16, den nyttas inte.
Nr 17 är till vänster halvljus, förarsidan, medan nr 20 är till höger halvljus, passagerarsidan.

Om det fortfarande är vänster halvljus som är mörkt och båda säkringarna mäter ok på spänning,
mät blå kabel från säkring 17 till CEM Kontakt B, pinne 2
(Säkring 20, Höger halvljus, går med Blå-Röd kabel till samma kontakt på CEM, men pinne 3, kontroll-mät)

Om båda kablar har spänning (vid halvljus på) , mät Blå-Vit kabel ut från CEM, kontakt B, pinne 7
(Höger är på pinne 4 Blå-Gul kabel)
Fattas det spänning, kolla "kontakt B" för korrosion och dålig kontakt.
(ta bort batterijord innan du tar bort kontakten, och kolla halvljuset på ny när kontakten och batteriet är återkopplat)

Stannar strömmen fortfarande i CEM,
går det att koppla et extra relä med styrström från den fungerande sidan i motorrummet,
men bilen kommer att varna om lampfel om inte CEM reparerats...
Nej här är det 16 och 17 som är. 17 är höger. 16 är vänster.
Väldigt utförligt svar men förstår ändå inte.
Blå kabel från säkring 17 går ju inte till handsken stift 2? Den finns inte att sumra i handsken. Men har mätt fram att den blåvita från lyset går direkt in i bilen... sen finns det ju 2 blåvita till i handsken till cem. Stift 6 är helblå och 7 är tomt.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om inte säkringarnas nummer är lika, så undrar jag på bilens MY (modellår) , inte när den registrerades ...?

EDIT: tionde siffran i VIN-nr, och om du vet din bil är "tidlig" eller "sen" 05-utgåva?
Min text blir fel om jag har kollad fel år :oops:

EDIT 2: jag tror du har en mycket sen 05'a, eller mycket tidig 06'a, räcker inte kolla så mycket just nu,
men säkringsnumren på 2006 är lika med din bil, återkommer...
Senast redigerad av 3 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Nu då :-)
Ström till halvljuset går från säkringsdosan i motorrummet, bakåt och in i kupén till CEM under instrumentbrädan,
framåt igen till dom två 7-pin kontaktstycken i motorrummet och sen till strålkastarna.

På en 2006'a (och din bil) går säkring nr 16 i motorrummet till vänster halvljus , förarsidan,
(kabeln från säkringen går bakåt till CEM, sen fram igen till strålkastaren)
medan nr 17 är till höger halvljus, passagerarsidan.

Om det fortfarande är vänster halvljus som är mörkt och båda säkringarna mäter ok på spänning,
mät Blå-Röd kabel från säkring 16, kabeln går till CEM Kontakt B, pinne 3 inne i bilen. (under torkardiket)
(Säkring 17, Höger halvljus, går med Blå kabel till samma kontakt på CEM, men pinne 2, kontroll-mät denna)

Om båda kablar har spänning (vid halvljus på) , mät Blå-Vit kabel ut från CEM, kontakt B, pinne 7
(Höger är på pinne 4 Blå-Gul kabel, båda dessa kablar går fram till var sin 7-pin kontakt i motorrummet, pinne 3)
Fattas det spänning, ut från CEM kolla "kontakt B" för korrosion och dålig kontakt.
(ta bort batterijord innan du tar bort kontakten, och kolla halvljuset på ny när kontakten och batteriet är återkopplat)

Stannar strömmen fortfarande i CEM,
går det att koppla et extra relä med styrström från den fungerande sidan i motorrummet,
men bilen kommer att varna om lampfel om inte CEM reparerats...

Men alt i alt så sätter jag pengarna på korrosion i kontakterna på CEM... (som oftast pga vatten från torkardiket)

Diagram 2006
Spoiler »
PS: du får ursäkta eventuella onödiga förklaringar, dom är till andra som läser tråden, men som inte helt vet hur det hänger ihop.
Mycket utförligt svar!
Grymt forum!
Följdfråga: Hur bär man sig åt för att lättast komma intill cem och mäta kabel blåröd från säkring och ut från vem blå vit till 7 pin kontakten. Kommer inte åt den? Måste man plocka av hela inredningen?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ta bort torkararmerna och plasten i torkardiket, sen locket som skyddar CEM.
Ta bort batterijord, gå direkt på att kolla kontakterna med tanke på korrosion.
Om det inte går att se något fel, eller spår av vatten, gör klart til mätning av halvljusets kablar...

(på tidigare bilar med CEM som har Relä och Shunts, kan den lätt tas ner från sin hållare under instrumentbrädan,
medan på nyare CEM med säkringar får man lossna CEM uppe från torkardiket om man vill ta bort den, neråt)
Tack för ett mycket bra svar!
Var i torkardiket igår och sumrade fram blåvit kabel. Går direkt från lyset in i cem. Men plockade aldrig av locket.
Idag dock plockade jag av locket, tog bort kontakterna och sprayade kontakterna med oxideclean. Dock så såg alla pinnar väldigt rena ut vilket jag också misstänkte då locket har en tätning och diket har dränering. Tror aldrig det kommer vara problem med korrosion där iaf på denna modellen och nyare.
Dock så förändrades ingenting när jag kopplade ihop att igen.
Pinnarna är ej numrerade så kan inte mäta så som du skriver. Men jag vet ju redan endå att blåvit ut från cem inte har spänning skalade av en bit från den och mätte. Samt att blåröd till säkring har spänning. Så spänning in Men ej ut av cem.
Lägger ner detta om ingen har något annat tips för har fullt med andra projekt. :-/

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]